solrosen56
26-06-2011, 10:41
Hej!
Jag har köpt fyra taklökar. De ser ut som en rättuppstående krona med röd färg längst ut på bladkanten.
Jag tänkte plantera dem i en låg vid svart glaskruka.
Jag undrar nu om jag måste ha en innerkruka eller
om det går att plantera direkt i denna. Ska man använda såjord? Trivs de inne också då jag måste ta in
krukan när det blir frost...
Hälsningar Solrosen
fridasj
26-06-2011, 10:56
Hej!
Du behöver ingen innerkruka eftersom de endast behöver vattnas sparsamt. Det går bra med nästan vilken jord som helst eftersom de klarar sig med väldigt lite. Såjord eller kaktusjord blir säkert jättebra!
Gunilla T
26-06-2011, 11:26
Taklök kan man plantera i vad som helst bara dräneringen är god. Det måste finnas ett hål där vattnet kan rinna ut, annars ruttnar de. Tyvärr fungerar det inte bra att ta in dom vintertid. Taklök tål kyla men inte att stå blött på vintern.
Blanda gärna med gårdsgrus i krukan för dräneringens skull.
solrosen56
26-06-2011, 21:05
Hej igen!
Å tack för svaren! Jag kanske får tänka om med min svarta glaskruka för den är det
inget hål i så det blir kanske svårt med dräneringen samt att det är nog risk för att
den spricker om den står ute på vintern. Jag får nog plantera dem på vår lilla kulle
på tomten. Måste de täckas på vintern?
Gunilla T
27-06-2011, 07:57
Nej, absolut ingen vintertäckning. Väldränerat och luftigt, då klarar de sig galant.
När jag använder taklök i plantering - i kruka utan hål - har jag haft den under tak.
På hösten planterar jag taklöken en rabatt och sen på våren gräver jag upp den igen och sätter i min dekoration.
Jag har testat att övervintra taklök inomhus men det går inte bra.
solrosen56
04-07-2011, 22:26
Tack snälla ni för alla råd! Det är så bra att kunna ställa en fråga och vips
så får man så många kloka svar!
Ha en bra dag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.