Peztis
Om man gör en spaljéliknande historia med armeringsjärn (inte nät), hur långt emellan de horisontella ribborna får det max vara för att t ex luktärtor och andra bönor ska kunna klänga uppåt? Om de ens kan det... Det ska inte vara några vertikala ribbor förutom där de horisontella måste hållas upp, kanske 1 m emellan varje.

Om det nu skulle vara så att växter får svårt att svinga sig upp med låt säga 20 cm emellan, då skulle man ju kunna sätta några små snören (ståltråd eller naturfiber) här och där, eller hur?

Är bara i funderarstadiet...
Har bilden klar i skallen men sedan är det ju där med att få ur den ur skallen och in i trädgården! biggrin.gif
Fågelvägen
Hej Peztis! Jag försökte gissa hur du menade:
Här är en skiss.
Jag gick en omväg via min hemsida, eftersom "Uppladdningen misslyckades" för denhär filtypen.

Texten följde inte med:
Klätterställning för ärter och bönor
Armeringsjärn går lätt att böja, om de är av de tunnaste sorterna
Ev. är de inte tillräckligt långa för denhär konstruktionen
Undrar hur man fäster järnen vid varann, om man inte är svetskunnig? Ståltråd snurrad korsvis?

Avstånd mellan de vågräta järnen: 15 cm tror jag blir lagom
Avstånd mellan de lodräta järnen: 100 cm
De vågräta järnen sticks ner i marken minst 40 cm – eller mera, om plantunderlaget är mjukt?

Hålls det hela upprätt när ärterna växer till sig, om underlaget är mjukt, om det regnar och blåser mycket?
Borde det byggas i vinkel, L-format t.ex., för ökad stadga?

malcolm
CITAT (Fågelvägen @ 26-06-2011, 15:40) *

Det gick inte att komma åt skissen.

Mitt förslag när det gäller de vertikala bitarna och man inte har tillgång till svets är att köpa tryckimpregnerade reglar, tex 45 x 45 mm och borra hål i lagom dimension med jämna mellanrum för armeringsjärnen och sedan trä in dem i dessa.
Peztis
CITAT (malcolm @ 26-06-2011, 16:02) *
Det gick inte att komma åt skissen.

Mitt förslag när det gäller de vertikala bitarna och man inte har tillgång till svets är att köpa tryckimpregnerade reglar, tex 45 x 45 mm och borra hål i lagom dimension med jämna mellanrum för armeringsjärnen och sedan trä in dem i dessa.

Det var precis det jag hade funderingar kring att göra!
Fast jag hade tänkt mig oimpregnerat och sedan lasera i samma färg som t ex kringliggande odlingslådor, stolar och bord.
Det hela skulle sättas upp kring en halvcirkelformad rabatt.

För att fästa i marken skulle man kunna gjuta fast stolpskor eller banka ned stolphållare, finns ju lite olika alternativ.

Kunde tyvärr inte heller se skissen...

Och tack för all hjälpen!
malcolm
Borrar du inte helt igenom de sista stolparna så syns inte ändarna på armeringsjärnen och förslagsvis kan du fylla de hålen med lim av något slag så hoppar de inte ur så lätt.
Fågelvägen
Tryckimpregnerade stolpar blir säkert också bra och löser troligen en del av problemen med armeringsjärn.
Försöker få med
min skiss igen. Adressen blev fel kopierad.
Peztis
CITAT (malcolm @ 26-06-2011, 16:40) *
Borrar du inte helt igenom de sista stolparna så syns inte ändarna på armeringsjärnen och förslagsvis kan du fylla de hålen med lim av något slag så hoppar de inte ur så lätt.

Precis så hade jag tänkt mig! tummenupp.gif

Och så gäller det nog att grundolja ordentligt, även i hålen.
malcolm
Olja inte i hålen om du tänker limma, limmet fäster inte då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon