|
Har aldrig arbetat med armeringsjärn, egentligen. Har lite funderingar och idéer på saker jag skulle vilja göra men eftersom jag inte känner till materialet egentligen så vet jag ju inte om det är genomförbart ens.
Kan man ställa en fot på och böja upp det? Eller måste man ha speciella verktyg för att kunna bocka det?
Om man tänker sig en krok, kan man enkelt forma ett armeringsjärn så eller måste det hettas upp först?
Hur lättböjt är ett armeringsjärn, egentligen?
malcolm
26-06-2011, 12:19
Armeringsjärn i de dimensionerna som det kan bli frågan om i en trädgård är lättböjt och man behöver inga specielle verktyg för det. Grövre dimensioner kan man dock vara tvungen att sätta i skruvstäd och glödga först men det går utmärkt med en vanlig gasolbrännare till det.
Så om man köper de där som t ex Byggmax har som är 8 mm så kan jag böja dem rätt bra? Utan att de förlorar styrsel? Funderar på att göra en liten skylt att hänga upp utanför vårt hus med namnet på huset och då skulle det ju vara fint med en pinne man böjer till, lite som en sådandär herdestav.
malcolm
26-06-2011, 15:36
Det där borde inte vara några problem att få till om du har något lämpligt att böja runt, en stolpe, ett träd eller liknande men kapa järnet efter det att du böjt så får du mera kraft.
ingrid fuxwall
26-06-2011, 19:16
CITAT (Peztis @ 26-06-2011, 16:25)  Så om man köper de där som t ex Byggmax har som är 8 mm så kan jag böja dem rätt bra? Utan att de förlorar styrsel? Funderar på att göra en liten skylt att hänga upp utanför vårt hus med namnet på huset och då skulle det ju vara fint med en pinne man böjer till, lite som en sådandär herdestav. Vilken god idé! berätta gärna hur det blev
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-06-2011, 20:16)  Vilken god idé! berätta gärna hur det blev Hehe, om jag känner mig själv rätt så kan det dröja! Jag har så förbaskat mycket idéer men inte riktigt tiden till att ro allt iland. Men ibland så! Och då ska jag berätta!!!
malcolm
27-06-2011, 08:08
CITAT (Peztis @ 26-06-2011, 22:08)  Hehe, om jag känner mig själv rätt så kan det dröja!
Jag har så förbaskat mycket idéer men inte riktigt tiden till att ro allt iland. Men ibland så! Och då ska jag berätta!!! Jag lider av samma sjuka, köper materiel och ibland verktyg och maskiner för att realisera mina idéer men ofta blir grejorna bara liggande och det händer ingenting. Har en virkeshög som legat på tomten i två år som det inte händer någonting med och jag har maskiner som jag inte ens har packat upp utan de står bara här och tar upp plats. Har tankar på att inreda en garderob med hyllor för att få plats med dem men om jag köper virke till det lär väl det också bli liggande.
 Och om du säljer verktygen så står du där när du verkligen behöver dem!
Bengalow
27-06-2011, 20:58
Det tunnaste ameringsjärnet är i 8 mm diameter, och är inte så lätt att böja för fri hand. Har du en kraftig arbetsbänk, så går det bättre. Du behöver 2 fasta punkter - ett mothåll och sedan det som du bockar järnet runt. Håll gärna armeringsstålet i ett rör, så blir det rakt på biten efter böjen. Annars blir det lätt en "storböj", som skall rätas ut. och det skonar även handen med större greppdiameter.
Fågelvägen
27-06-2011, 22:00
Det verkar också finnas armeringsjärn i dimensionen 6 mm HÄR
aromata
27-06-2011, 23:01
CITAT (Bengalow @ 27-06-2011, 21:58)  Det tunnaste ameringsjärnet är i 8 mm diameter, och är inte så lätt att böja för fri hand. Har du en kraftig arbetsbänk, så går det bättre. Du behöver 2 fasta punkter - ett mothåll och sedan det som du bockar järnet runt. Håll gärna armeringsstålet i ett rör, så blir det rakt på biten efter böjen. Annars blir det lätt en "storböj", som skall rätas ut. och det skonar även handen med större greppdiameter. Mycket bra tips med röret! Jag använder två rör för att få fina 90-graders-böjar. Det kan lätt göras ute på gräsmattan.
malcolm
28-06-2011, 06:29
CITAT (Peztis @ 27-06-2011, 19:37)   Och om du säljer verktygen så står du där när du verkligen behöver dem! Det är just det och verktyg/maskiner är nå´t jag har mycket svårt att skiljas ifrån, mna bebisar nästan.
CITAT (Fågelvägen @ 27-06-2011, 23:00)  Det verkar också finnas armeringsjärn i dimensionen 6 mm HÄRSynd att det ligger så långt ifrån! Bra pris på produkten men frakten!!!! Tack för tipset, dock! Det kan ju faktiskt finnas på andra ställen är ByggMax...
Bengalow
28-06-2011, 21:41
ByggMax har 8-mm stål i 6-m längder, som säljs styckvis. Har du svårt att transportera sådana längder, så har dom bultsax på stället (ByggMax var en av mina största kunder på byggmarknadssidan den gången det begav sig!) 6-mm skall du inte tänka på - det böjer sig som gräs i vinden...
ingrid fuxwall
28-06-2011, 21:52
Köpte i den lokala bygghandeln och de kapade i de längder jag ville ha och inte var de så speciellt dyra heller så åk runt och försök chama någon
malcolm
29-06-2011, 06:50
Biltema har billiga vinkelslipar om man vill kapa själv.
Bengalow
29-06-2011, 09:32
Förresten...har inte något bygge som är i gång nära dig? Armeringsstål brukar man köpa tonvis, och det brukar alltid bli över, när bygget är färdigt. Om du frågar snällt, så kanske du kan få en bit, eventuellt både kapad och bockad...
Vad snälla ni är som kommer med så mycket idéer. Vet du malcolm, gillar också verktyg (även om jag inte har såååå många) så en vinkelslip/-kap har jag redan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|