jeanethe@spray.se
26-06-2011, 12:35
Hej!
Vad gör man åt små kolonier av svampar av olika sorter (mest med toppiga hattar tror jag) som pluppat upp här och där nu efter allt regnande?? Finns ngt husmorsknep eller medel?
Jag tänker mig att även om jag mosar dem med skorna så har jag svampsporer under fötterna och sprider de vidare överallt - motsatt effekt?!
MVH
Jea
Piccante
26-06-2011, 17:31
Det är sällan meningsfullt att försöka göra något åt svamp. De finns i marken och fruktkropparna kommer upp när och var man minst anar.
Eva i Skåne
26-06-2011, 20:28
Jag undrar också. Jag har i en pallkrage och där vill jag att blommorna ska få all plats.
Från inget synligt till en 20cm koloni verkar inte ta mer än en-två dagar. Fult och irriterande.
Piccante
26-06-2011, 20:46
CITAT (Eva i Skåne @ 26-06-2011, 21:28)

Jag undrar också. Jag har i en pallkrage och där vill jag att blommorna ska få all plats.
Från inget synligt till en 20cm koloni verkar inte ta mer än en-två dagar. Fult och irriterande.
Majoriteten svampar lever som nedbrytare och du har fyllt din pallkrage med massa organiskt material som de kan mumsa på, alltså kommer svampen. Men sen försvinner de ofta lika fort.
Eva i Skåne
26-06-2011, 20:50
Okej Markus, jag får stå ut, men jag tar bort dom när jag ser nya.
Jag hörde en arbetskamrat säga en gång att om man gräver ned en tidning i jorden och det finns mycel där kommer det svamp. Jag vet inte om det är sant, men jag tycker att en upplysning för mycket är bättre än en för lite. I fall ni har bottnat med tidningar.
Eva i Skåne
27-06-2011, 06:35
CITAT (fvd @ 26-06-2011, 21:52)

Jag hörde en arbetskamrat säga en gång att om man gräver ned en tidning i jorden och det finns mycel där kommer det svamp. Jag vet inte om det är sant, men jag tycker att en upplysning för mycket är bättre än en för lite. I fall ni har bottnat med tidningar.
Tidningar. Ja massor

men det är ju några år sedan...
Christa
28-06-2011, 12:38
Om det är svamp på gräsmattan så kan det vara nejlikbroskskivling som är en läcker matsvamp. De växer ofta i häxringar. Som alltid när det gäller svamp så är det förståss viktigt att vara tvärsäker innan man äter dom.
När det gäller tidningar så har jag hört det när det gäller musklor.
Tidningar skulle dock inte jag vilja ha i trädgården. De innehåller ofta ämnen som man inte bör ha i jord där man odlar mat.
Hur illa det är vet jag inte men det skulle vara intressant att få reda på.
Jaha då verkar det inte bero på tidningarna i alla fall. Det stämmer det där med murklor, kvinnan i fråga sade det där om tidningar när jag berättade att jag hade murklor i min trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.