Full version: Opiumvallmo
MRLINDELL
Hej!

Jag ser att många örtagårdar & fröhandlare annonserar "opiumvallmo" i sina sortiment. Sådana fanns i Skåne där jag växte upp men sedan trodde jag att det inte var tillåtet längre.

Är det samma "HÖGA ohmy.gif)" vallmo tro? Jag har även sett andra vackra växter som är tänkta kandidater till röka etc. Var finns en förbudslista eller resriktioner på vilka växter man får ha som medicinalväxter utan att hamna i klammeri med rättvisan.
kerstin z5-6
Opiumvallmo är ok
Det går inte få ut nåt vidare opium ur de som säljs här som frö heller
Däremot kan en del tro det o stjäla frökapslarna laugh.gif
daij
Jag är en av dem som tror att det visst är ganska mycket opium i den vanliga eternellvallmon som brukar säljas och växa lite överallt, även om jag aldrig skulle få för mig att stjäla några kapslar blink.gif

Det är väl samma Papaver somniferum som odlas av heroin-fabrikanterna?

Vallmo är helt tillåtet att odla så länge man inte plockar fram något opium ur frökapslarna. De enda förbjudna växterna idag är så vitt jag vet cannabis, kat och psilocybe-svampar.

Här är en lista med de i sverige narkotikaklassade ämnena:
Förordning (1992:1554) om kontroll av narkotika
kerstin z5-6
Vi odlar oftast de fyllda i andra kulörer än den "äkta.Förfarandet med att ta kapseln visar ju dessutom på att man inte har en aning om hur man ska göra för att utvinna något ur dem.Vilket jag inte heller tänker redogöra för här.
Att en odling av somniferum i en rabatt med 10 plantor skulle ge något större rus verkar långsökt...
Själv odlar jag röktobak Virginicum smile.gif
MRLINDELL
Man skall ju inte ta bort frökapslarna, de är ju via dem man åderlåter plantan på dess sav.

"Man snittar de omogna kapslarna och av saften, som så småningom stelnar till brunsvarta klumpar, råopium.

Av råopium tillverkas både opium, morfin och heroin - de tre olika drogerna i gruppen opiater".

"saxat på nätet".

Nu krävs det mängder för att kunna framställa droger. Jag avsåg de som röker "råopium".

Du menar att 10 plantor inte kan få någon att uppleva skära elefanter i växthuset? Det tror faktiskt jag.
daij
Jag vill inte var bråkig, men jag tror inte heller att det krävs mycket mer än en liten rabatt med 10 plantor. Vill inte länka till skumma recept här, och det är väl kanske inte så intressant egentligen, men enligt vad jag sett verkar det inte krävas mer än 5-10 kapslar för att göra någon rejält berusad.

Jag odlar också tobak, Nicotiana tabacum, fast mina plantor är bara några millimeter höga än smile.gif
kerstin z5-6
Det var min point -nu var ju Mr Lindell snabb med att tala om HUR man ska göra ...
men min tanke var alltså att man får inget utbyte av att ta kapseln och min yrkeserf av sådana försök-dvs de personer som försökt, säger mig att det mest resulterade i kräkningar illamående och pupillförändringar -ingen sa nåt om skära elefanter -de de var för upptagna med att må illa smile.gif
MRLINDELL
Hur som helt! det är i alla fall inte tillåtet, och yrsel kan man köpa på annat håll, illamående & kräkningar också för den delen ohmy.gif)

Sedan får man 445.000 träffar när man söker på "opium", dvs så hemligt är det inte.
kerstin z5-6
Jo jag vet .. smile.gif

Men de är vackra i alla fall , bäst gillar jag den rufsiga rosa varianten smile.gif
MRLINDELL
Ja, det var ju där allt började. Den stora vallmon är så vacker och när den torkas så dekorativ och mysig.
Christoffer
Opievallmo behöver det hett för att producera opium, dessutom får du nog skaffa andra frön med anlag för högre producerande halt av alkaloider för att det ska kunna bli något.
Rekommenderar dock att odla vanlig opievallmo och låta stjälkarna
suga upp glycerol, eternellerna blir nästan svarta, mycket vackra!!! smile.gif
Christoffer
Något jag länge undrat över... det säljs ju rökelser som det står
"opium" på och även eteriska oljor med "opium".
Jag tar för givet att det inte är narkotika i dessa, men om
det inte är opium med alkaloiderna i, vad är då luktämnena
gjorda av? Är det kronbladen?
Eller är det lukten av opium, men där de har tagit bort
morfin, kodein etc.?

Jag tror inte att någon vet, men ställer frågan ändå. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon