allakantralla
Hej hej!

Jag har en liten odlingslott som jag håller på att ställa iordning nu. På lotten skall jag ha gångar mellan rabatterna, och då undrar jag vad jag ska ha på gångarna?

Grus? Täckbark? Gräs? Inget?

Jag vill helst ha något som kan hålla ogräset borta, och som inte kräver så mycket underhåll. Jag är dock novis på detta, så jag vore tacksam för hjälp.

Jenny
Peztis
Det beror på vad du har i närheten. Flis funkar bra precis som gräsklipp. Detta kan du sedan vända ned i jorden.

Har du inget kommer där fort att komma ogräs så någor är bra att ha.

Grus kan vara lämpligt vid mer permanenta gångar.

Tycker jag...
ingrid fuxwall
Mellan mina pallkragar har jag lagt först ett lager tidningar och sedan sand - detta gör att min lerjord blir så fin kommande år
allakantralla
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-06-2011, 20:17) *
Mellan mina pallkragar har jag lagt först ett lager tidningar och sedan sand - detta gör att min lerjord blir så fin kommande år

Har du de mellanrummen som stigar? Jag har tänkt göra något permanent, alltså inget som sedan skall användas till ngt annat.
ingrid fuxwall
CITAT (allakantralla @ 26-06-2011, 20:31) *
Har du de mellanrummen som stigar? Jag har tänkt göra något permanent, alltså inget som sedan skall användas till ngt annat.

Hos mig är de inte permaneta men skulle kunna bli det om jag fortsatte att hälla på sand och inte vända ner den på våren.
Bara detta att täcka med tex. tidningar gör att ogräset kvävs - min erfarenhet, andra kan och vet säkert bättre
ingrid fuxwall
http://home-and-garden.webshots.com/photo/...095713317KiMuDP
Så här ser det ut just nu

ingrid
allakantralla
CITAT (ingrid fuxwall @ 26-06-2011, 21:27) *

Vad fint det är! Detta ska jag verkligen överväga! Tusen tack!
Peztis
Vill du ha en permanent lösning kan du ju även lägga plattor.
KatteLatte
Om man har mycket lerig jord finns det en viss nackdel med grusgångar.... Går man på dom med geggiga stövlar sproder man snart grus över hela gräsmattan. Inte så roligt; har provat.
Tom R
Jeg har grus i mine ganger. Det gjør vondt på knerne når jeg luker.

Tom
malcolm
Föreslår grus med täckduk under om det skall vara en permanent lösning.
EKLO
Täckduk under är ett måste om du inte ska rensa ogräs.

Jag som odlar i södra bohuslän har samlat en massa musselskal och lagt ovanpå sand - väldigt vackert (först får man trampa sönder dem med träskor så det blir slätt) - blått och ljust och snyggt, särskilt i skymningen.
Söttok06
Jag har också odlingslott och tänker göra permanenta gångar och ytor. Har bestämt mig för grus. Med en tjock markduk under. Inte egentligen helt "rätt" metod för att anlägga grusgång, men duger på en odlingslott. Verkar vara den enklaste metoden. Koloniföreningen skulle beställa ner grus från samma leverantör som de beställer till de allmänna grusgångarna och vi får bara säga X-antal skottkärror.
Har nu beställt 10 skottkärror, men tror att det är alldeles för lite. Man orkar ju köra hur tunga skottkärror som helst. Och det går no åt mer än man tror. Svårt att beräkna hur mycket som går åt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon