CITAT (Mia i trädgården @ 20-07-2011, 08:47)

Jag har också odlat honungsört men är lite osäker på detta när man bör slå av det. Minskar effekten om man slår ner det när det vissnat? Har t.ex. kvävet frigjorts igen då?
Är det för sent att så en andra omgång?
Om det står över vintern som du tänkt, fortsätter upptaget av näring? Känns svårt för växten om den vissnat ner på hösten när det blir kallt. Eller är det mer en täckande effekt som man vill åt för att slippa att jorden sköljs bort vid häftiga regn m.m.?
Spännande ämne!
Mia i trädgården
Verkligen spännande område att utforska. Jorden jag odlar i är stort behov av humusberikande material av många anledningar. Dels näring men även höja dess vattenhållande förmåga samt att få ett mikroliv som balanserar de barnsjukdomar som finns i jorden.
Honungsörten slår jag när den blommat och börjar sätta frö. Skulle jag få lite frö i jorden är inte det hela världen, soten är värre än boten som det heter när det handlar om medicinbiverkan. Grön härligt tillför mer näring till jorden, givetvis, men kvarligggande växtmaterial tillför näring till växande gröda. Över vintern låter jag den vara som skyddande täcke istället för löv. Jag tror faktiskt att honungsörten övervintrar på mina breddgrader, blir att vända med den tidigt på våren. Om du kan så nu beror på vart du odlar men jag utgår från att det går bra, du ska inte skörda någon frukt utan du odlar grönmassa. Jag har även sått bovete som kommer fint. Förra året sådde jag korn som tröskan spillt.