allakantralla
Vilka gröngödningsväxter kan man odla som också håller ogräs borta? Är det alla, eller är det något jag ska tänka på när jag sår?

Jenny
Preussen
i princip kan du odla allt som gröngödsling men givetvis är vissa bättre än andra. viktigt att tänka på är växtföljden, tex inte använda raps som gröngödsling om du skall odla kål nästa år. ärtor är bra, de ger mycket grönmassa samt fixerar kväve. Lupin har en pålrot som luckrar upp jorden.
Själv har jag idag sått honungsört http://www.froer.nu/product/17507147/honungsort/ efter bondbönor. Med honungsörten är det viktigt att slå plantan innan den sätter till frö, annars har du honungsört överallt. Jag kommer att låta honungsörten växa kvar över vintern för att även få en näringsfångande samt täckande effekt.
Efter potatisen sådde jag bovete. Bovete ger bra med grönmassa samt är optimal gällande växtföljd, det är i stort sett rabarber som är släkting.
Solrosor ger bra med grönmassa så jag har alltid några på lotten som jag sen hackar upp och gräver ner. I år har jag oxå provat på att så midsommarråg för att få grönmassa.
Mia i trädgården
Jag har också odlat honungsört men är lite osäker på detta när man bör slå av det. Minskar effekten om man slår ner det när det vissnat? Har t.ex. kvävet frigjorts igen då?

Är det för sent att så en andra omgång?
Om det står över vintern som du tänkt, fortsätter upptaget av näring? Känns svårt för växten om den vissnat ner på hösten när det blir kallt. Eller är det mer en täckande effekt som man vill åt för att slippa att jorden sköljs bort vid häftiga regn m.m.?

Spännande ämne!

Mia i trädgården
Preussen
CITAT (Mia i trädgården @ 20-07-2011, 08:47) *
Jag har också odlat honungsört men är lite osäker på detta när man bör slå av det. Minskar effekten om man slår ner det när det vissnat? Har t.ex. kvävet frigjorts igen då?

Är det för sent att så en andra omgång?
Om det står över vintern som du tänkt, fortsätter upptaget av näring? Känns svårt för växten om den vissnat ner på hösten när det blir kallt. Eller är det mer en täckande effekt som man vill åt för att slippa att jorden sköljs bort vid häftiga regn m.m.?

Spännande ämne!

Mia i trädgården

Verkligen spännande område att utforska. Jorden jag odlar i är stort behov av humusberikande material av många anledningar. Dels näring men även höja dess vattenhållande förmåga samt att få ett mikroliv som balanserar de barnsjukdomar som finns i jorden.
Honungsörten slår jag när den blommat och börjar sätta frö. Skulle jag få lite frö i jorden är inte det hela världen, soten är värre än boten som det heter när det handlar om medicinbiverkan. Grön härligt tillför mer näring till jorden, givetvis, men kvarligggande växtmaterial tillför näring till växande gröda. Över vintern låter jag den vara som skyddande täcke istället för löv. Jag tror faktiskt att honungsörten övervintrar på mina breddgrader, blir att vända med den tidigt på våren. Om du kan så nu beror på vart du odlar men jag utgår från att det går bra, du ska inte skörda någon frukt utan du odlar grönmassa. Jag har även sått bovete som kommer fint. Förra året sådde jag korn som tröskan spillt.
Cilla
De flesta gröngödslingsväxter ger mest tillbaka om de slås strax innan de blommar eller i början av blomningen. Men med honungsfacelian är det ju omöjligt, den är alldeles för vacker när den blommar, och dessutom är den en bra matkälla för humlor och bin (det surrar ständigt i ett faceliabestånd). Samma sak med blodklövern tycker jag, och bovetet brukar jag bara slå av när det bliir för högt och skuggar bladen på annat. Lupiner likaså, vem kan slå av dem innan eller under blomnningen... Och ärtväxter, vem kan låta bli att skörda ärtorna trots att det är dessa som ger mest till jorden?

Effekterna av gröngödsling är så många, utöver att de tillför näringsämnen när man myllar ned dem som gröna. De skuggar jorden, deras rötter dör och bildar bra material för mikroorganismer och gillas säkert av maskar också, de fungerar som bra marktäckare på vintern, och de tillför jordförbättring också om man slår ned dem när de är helt torra.

Enda fördelen med att slå av i förtid tycker jag är att de flesta ju kan sås två gånger per säsong. Men just med honungsfacelian kan man klara det ändå (om det inte gäller stora områden). Den faller ju ofta när den blommar och vid första regnet. Då passar man på att mylla ned nya frön där jorden blir lite bar. Och vips i augustis slut har man en ny, om än lite försiktigare, blomning!

Där jag egentligen har störst behov av gröngödsling pga att jordskiktet är sammanpackat och jorden näringsfattig morän, där är det bussvårt att få den traditionella gröngödslingen att ta sig. Där har jag istället satt flyttade plantor av såpnejlika som blir pyttesmå men aningen större år från år. Ett år kanske jag vågar mig på att försöka få lupiner att bryta jord där. Eller så gör jag som jag gjort på ett annat ställe - skrapar på dem cementliknande jordytan och sätter gammal potatis och lök i lövhögar. Sedan struntar jag i att skörda de puttepotatisar och smålökar som kommer och njuter av att mylla ned blasten. Allt grönt är skönt för cementliknande marker!
Mia i trädgården
Tack för informationen. Då skall jag ut och inspektera honungsfacelian är regnet slutat. Lite synd att den lägger sig av regnet och blåsten, men härligt att höra humlorna och bina som njuter ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon