DalaMyran
Någon som har råd om hur jag blir av med en stor syrenbuske/träd, säkert 20 år gammal.
Jag har sågat ner den och försökt att gräva och såga rötter runt busken.
Har nog mött min överman/växt!! crazy.gif
Den perfekta lösningen vore att såga den strax under marknivå och ha något medel eller dyl som kan ta död på busken?
Huggorm
Borra in ecoplug i stubben. Det fanns att köpa på Jula förr, men jag vet inte om de finns kvar där.
DalaMyran
Tack för ditt svar Huggorm :-)
Ecopluggar finns kvar på Jula.
Trädgårshandlaren jag konsulterade tyckte att jag skulle försöka att gräva bort den så att inte jorden runt om inte blev förstörd/obrukbar. De visste iofs inte om hur det var med sådanna Pluggar..pust..
DalaMyran
Rapport:
Bondsyrenen blev bortgrävd efter flera dagars slit. Och tokig som jag är planterade jag ett nytt syrenskott i samma grop :-) men nu en mörklila ädelsyren.
Har man inte jobb så skaffar man sig.
Azur
Giftet i ecoplugg är glyfosat, och blir inte kvar i backen.
Gröna mormor
Min arborist, som bl.a. fällde ett 15 år gammalt vildbär hos mig, använde ecoplugg men sa att den bara verkar vid färsksågad stubbe. Jag sågade också ner en nästan 20 år gammal lila ädelsyren som fått en sjukdom innanför barken och inte gick att rädda. Nu skulle jag vilja ha en likadan syren där men måste alltså ha bort roten från den gamla! Hur slitigt var det att få bort din rot DalaMyran?
DalaMyran
Hur slitigt det var? sweatingbullets.gif
Med spadar, spett, såg och gärna med en Hulk till hjälp går det.
Att få upp klumpen i skottkärran var inte lätt, men som tur var så var det en granne som ville ha Syrenen. Min var inte sjuk och jag slapp forsla bort den.

Med tålamod och gärna hjälp så går det förr eller senare :-)
Lycka till tummenupp.gif
kerstinbern
CITAT (Gröna mormor @ 22-02-2012, 10:21) *
Min arborist, som bl.a. fällde ett 15 år gammalt vildbär hos mig, använde ecoplugg men sa att den bara verkar vid färsksågad stubbe. Jag sågade också ner en nästan 20 år gammal lila ädelsyren som fått en sjukdom innanför barken och inte gick att rädda. Nu skulle jag vilja ha en likadan syren där men måste alltså ha bort roten från den gamla! Hur slitigt var det att få bort din rot DalaMyran?

Om den förra hade sjukdom, så kanske det inte är så bra att plantera en ny på samma ställe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon