cremedaz
När är det dags att pilla loss de smålökarna som bildas i bladvecken på brandgul lilja, är lökarna redo för att planteras när blomman vissnat ner?
Kan man plantera dessa smålökar som vanligt utomhus för att se om de klarar vintern eller måste man ha dom i kruka inomhus första året?

Mvh Nisse
Azur
Jag gjorde så att jag försiktigt kände på lökarna om de satt hårt eller var lösa. När smålökarna lossnade mycket lätt så samlade jag in dem, och tröck lätt fast dem på jorden i kruka (min tanke var att smålöken skulle få ljus och kunna fotosyntetisera, vet inte om det behövs - man kan nog t.ex. täcka dem med ett lager perlit också). De grodde ganska snabbt. Jag hade dem på vår frostfria balkong över vintern, och planterade ut dem på våren.

Vet inte alls om det är så man ska göra, men det funkade.

Det lär ska ta ett antal år innan de blommar.
Crazy4Flowers
Jag har sått av tigerliljan direkt i rabatten och det har gått bra sådde dom rätt ytligt men ändå en bit ner. I år är dom rätt stora förra året såg dom mer ut som gräs, lätta att rensa bort. I år är dom en mini lilja med stam och blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon