gabbelina
Halloj!!

Har hittat en (vad jag tror) Greenline Master kompostbehållare på förskolan där jag precis har börjat jobba. Ingen övrig personal vet något om den. Har kollat runt lite på nätet efter någon form av bruksanvisning. Har ännu ej hittat något så jag tänkte se om det är någon här som kan hjälpa mig.
Jag är helt okunnig om både kompostering och kompostbehållare men skulle gärna vilja komma igång med det till sensommaren.

MVH Gabriella
fvd
Om den har tjock vägg (ev av frigolit) är den en varmkompost. Man lägger i avfall från trädgården och köket och varvar med kompostströ och rör om ibland. Det blir varmt och den naturliga processen i form av maskar kryp och mikroorganismer bryter ned avfallet. Efter ca 1 år har man näringsrik jord att gödsla trädgården med.
evely
Greenline master är en typ av kompostbehållare, som funkar som andra kompostbehållare. Så länge som du nöjer dig med att kompostera trädgårdsavfall är det enkellt. Du startar med att bottna med tjugo cm grenar, sen lägger du gärna i en hink med färdig kompost stoppar i vad trädgårdsavfall du får. En bra blanding är hälften torrt material och hälften grönt. För att kunna röra om i den bör inte grenar vara längre än 10 cm.

Vill du kompostera köksavfall så blir det mer komplicerat. För en absolut rookie så är det bra att första året bara kompostera trädgårdsavfall och efter det börja stegvis med köksavfall.

Det värsta som kan hända med en trädgårdskompost är att den blir för torr och invaderad av myror :-)
Crazy4Flowers
Det värsta tycker jag är att den blir för blöt och surnar, luktar vedervärdigt.
evely
VA! Har du lyckats få en trädgårdskompostmed lock för blöt? wacko.gif

Det är lätt hänt om man blandar in köksavfall, men med bara trädgårdsavfall har jag aldrig lyckats med det smile.gif

Crazy4Flowers
Jag komposterar nästan bara matavfall och då är det superlätt att få den megablöt.
Torv och sågspån råder nog bot på, det någon slags strö är bra att ha att lägga över då är det inte lika lockande för flugorna.
evely
Jo så fort man blandar i hushållsavfall så blir det mer komplicerat rolleyes.gif

Jag brukar använda kutterspån att blanda i och till täckmaterial. Jorden som jag får då blir så bra till vår lerjord biggrin.gif

Men jag tycker fortfarande att det är bra med ett år utan hushållsavfall om man är helt nyberjare på kompostering smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon