Pius
Jag fick in en märklig geting häromdagen.

Den var längre än den "vanliga" och mer "ledad". Men det som var det mest märkliga var ljudet den åstadkom. Först det vanliga ilskan surrandet när den inte visste vart den skulle ta vägen. Sen ett högt, högt surrande/spinnande som nästan inte hördes, nästan som ett rop på hjälp. Vad kan det ha varit för gynnare?

Jag fick till slut ut den.

Har en katt som inte lärt sig att de sticks så det är lika oroande varje gång de kommer in. Men den här var mycket speciell.

Pius
Gossen Ruda
Utan en närmare beskrivning eller helst en bild är det nog svårt att försöka sig på en bestämning.
Pius
CITAT (Gossen Ruda @ 27-06-2011, 13:57) *
Utan en närmare beskrivning eller helst en bild är det nog svårt att försöka sig på en bestämning.

Jag hade inte en tanke på att fota den, bara att få ut den, men blev förvånad över ljudet den gav ifrån sig, ett ljust pipande, surrande läte, har aldrig hört det förut.

Den var nog inte lika färgstark som andra getingar.

Pius
amaira

Var det en "vanlig" geting, dvs nån av de sociala som är svåra att skilja åt. Eller var det en "annorlnda" på så vis att det var en solitär geting? Färger? De sociala är gula med svarta teckningar. De solitära är mer svarta med gula streck - eller nåt. Så tycker jag i alla fall, kanske har fel.
Gossen Ruda
De flesta snabbflygande insekter kan frambringa ett tomgångsljud med högre frekvens än när vingarna skall röras. Steklar och flugor t.ex.
zaaritha
Bålgeting?
Myosotis
CITAT (zaaritha @ 02-07-2011, 00:28) *
Bålgeting?

Definitivt inte, hon skriver ju "ett högt, högt surrande/spinnande som nästan inte hördes". Bålgetingar låter som helikoptrar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon