Full version: bladlöss
4:an
Har totalt invaderats av svarta bladlöss...har aldrig sett så stora mängder! De finns överallt...i träd, på dynor, på rosor jag överallt....vad kan jag göra??? sos.gif
Garden bliss
Här är en till som undrar ...
smalandstos
Har också problem med dessa små odjur. Har fullt av dom i min jasminbuske i min trädgård. Ska försöka prova med såpa och vatten och se om det funkar. Någon annan som har andra tips?
Krolliljan
Jag har aldrig haft så många bladlöss som i år. Schersminerna, äppel- och plommonträd t o m i spireorna.
Vattenslangen, kallt vatten om och om igen.
Bassam
Hej

Jag kan bjuder naturliga recept :

1 Recept :

0,5 dl såpa
0,5 dl rödsprit
2.5 l ljummet vatten

2 Recept :

1 L Vatten.

4 . 4 .vitlöksklyfta Blandar i vatten efter , du skär dem till små bitar .

2 Starka röd Paprika i vatten after, du skär dem till små bitar .

efter Blandar ska du vänta till 24 timmar sen du kan börja spreja.

H:Bassam
4:an
Tack för tankar och råd....problemet är mest träden...de andra sprutar jag med såpa och vattenslang men mitt krikonträd är för högt....
smalandstos
Jag provade såpreceptet som Bassam tipsade om här i tråden + att jag på min Schersmin klippte bort de skott som bladlössen var på. Funkade jättebra! Lösningen har jag även med gott resultat använt på bl. a. mina rosor. Tack, Bassam!
candis
Hej! Titta under rubriken "Schersmin med bladlöss" så ser ni vilket råd jag fick. Såpreceptet har jag försökt i flera år men de svarta små varelserna (milt uttryck) blev bara fler och fler för varje år och nu förstår jag orsaken. På något sätt överlever de vintrarna!!!!!!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon