Full version: Okänd begonia
NilaM
Jag köpte en stickling i höstas på botaniskas växtmarknad i Uppsala på den här begonian. Det var en kvinna som hade ett exemplar på över metern och fastän jag tidigare högtidligt ogillat begonior så blev jag helt betagen av den här. Den hade visst funnit länge i hennes släkt men hon kunde inte namnet på den.

Jag tänkte kolla ifall ni visste vad det är för sort?

Min nästa fråga gäller skötseln. Den har börjat skicka upp nya stammar från jordytan och jag vet inte om den ska göra så eller om jag ska ta bort några (nya sticklingar smile.gif ). Här kommer en bild så ni ser på ett ungefär.[attachment=62117:IMG_4197.JPG]

Tacksam för svar!
strepp
Din begonia tillhör gruppen shrubs(håriga/buskliknande sorten.)läs gärna på min hemsida
http://blomfian.5min.se/index/126416.html
där du kan läsa om de olika grupperna.Dessa buskbegonior skjuter upp skott nerifrån så det är helt rätt,de ska du inte ta bort om du inte vill ha fler skott att sätta i fler krukor.
Vad du har för sort är svårt att säga det finns scharfiania,scarfii ,credneri som är snarlika för att kunna se skillnaden bör de odlas i samma fönster under samma förhållande men ser inte så stor skillnad ,skiljer lite på blomfärgen men det är så lite skillnad.En av dessa sorter ändrade man så nu ingår den under samma namn.
Rek dig varmt metallica som är helt underbar buskbegonia och även thurstonii,Lycka till,,Från en som är totalt tokig i begonior.Strepp

NilaM
Tusen tack för svaret!
Hade ingen aning om att det fanns så många olika typer av begonior. Och jag börjar (kanske hemskt nog) förstå din "kärlek" för begonior smile.gif
Ifall att, nån gång, när jag får lediga krukor (till hösten) att jag skulle vilja ha till exempel metallica eller så... har du några tips på var man lättast får tag på sådant? blush.gif

Återigen: många tack för svaret! biggrin.gif Är så glad att jag äger en Shrub (som den numera får heta).
strepp
Ja du det finns många namn på dessa,tyvärr svåra att få tag på .Den sort som du har lyckas man kunna få tag på ibland på tradera men det är inte ofta.Tror att de här går under namnet mormorsbegonia el buskbegonia.metallica finns en hybrid av ,väldigt vanligt att man kan få tag på den istället för den riktiga metallican,den heter margaritea en av föräldrarna är just metallican.metallican har jag sökt och sökt men nu kan jag rek dig att beställa den fr england .dibleys heter stället.
http://www.dibleys.com/gesbeg.htm
de är den riktiga som finns till försäljning.Jag var så glad ifjol då jag köpte 2 st fr Usa ,när de kom upptäckte jag det var inte den riktiga metallican utan alleryii som också är en hybrid av metallican.snarlik och som sagt flera ggr har jag beställt metallican och fått margarieta.
Lycka till .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon