|
Vi bor i mitt föräldrahem med våra egna pinaler blandade med mina föräldrars och numera även min svärmors. Hur får vi ordning undrar jag? Har försökt i 3 års tid att få till någon form av ordning men när ett ställe har blivit ordentligt städat ja då är det kaos på något annat ställe. Fyra långhåriga katter underlättar ju inte precis, men det får man ta. Men just nu känns det mig övermäktigt. Huset ska städas, det ska tvättas, strykas, putsas fönster o s v. Tomten ska röjas, ogräs ska rensas, suck. Mina grejer, dina grejer, våra grejer och grejer som är fina men inte har någon funktion, grejer som för med sig vissa minnen, grejer man kan få användning för, kanske, i all oändlighet. Har ni några tips? Snart gör jag som jag brukar, stuvar in grejerna där det finns utrymme och trycker igen dörren, öppnas på egen risk. Pius
*Stintan*
27-06-2011, 13:04
Känner igen det där. Man kanske skulle be dom där städtanterna på TV komma humhum Önskar mig en sopcontainer utanför dörren.
fridasj
27-06-2011, 13:32
Känner igen mig!! Tror lite på din egen teori, att stuva undan saker! Försök ta en helg och packa undan sådant som absolut inte måste vara framme, mycket brukar man dessutom kunna kasta. Släpp alla måsten och koncentrera dig på att försöka ha skaplig ordning och städat där ni är mest.
CITAT (*Stintan* @ 27-06-2011, 14:04)  Känner igen det där. Man kanske skulle be dom där städtanterna på TV komma humhum Önskar mig en sopcontainer utanför dörren. De där nitiska fruntimren gör mig ännu mera stressad, önskar man fick se hur de har det själva. Sopcontainer, inte dumt. Fast å andra sidan, de flesta grejer är det inget fel på... Pius
*Stintan*
27-06-2011, 13:47
Loppis kanske  eller sälja på blocket. Just nu har jag bestämt mig för att börja med att slänga minst 2 kassar varje dag med pryttlar som ingen blir glad av att se eller använda och så fixa fram en kartong till att börja med som kan gå till loppis.
herkules
27-06-2011, 14:27
bort med prylar! det är enda sättet att få ordning om det inte finns tillräckligt med utrymme. ge bort, sälj!
Försök sälja det som att sälja blocket loppis osv skänk resten till någon organisation
Jo jag brukar och ska ge till Katt-loppiset här i närheten. Fast det brukar resultera i att jag hittar andra bra att ha saker som jag släpar hem. Hittade ett jättefint hörnskåp där för bara 150 bagis, perfekt att trycka in porslin i. Svärmor hade mycket fina saker som bara inte går att slänga/ge bort så jag har försökt få in dem där och i vitrinskåpet. Men det är svårt. Hade det varit fel på prylarna så hade det inte varit några problem. Bland hennes tillhörigheter hittade jag en originalförpackning med små tvålar i form av bakelser, de måste ju bara sparas.  Resultatet av att titta på Antikrundan, he he. Vad ska jag t ex göra med hennes spinnrock? Förmodligen en släktklenod på sambons sida. Pius
merlin68
27-06-2011, 14:59
CITAT (*Stintan* @ 27-06-2011, 14:47)  Loppis kanske  eller sälja på blocket. Just nu har jag bestämt mig för att börja med att slänga minst 2 kassar varje dag med pryttlar som ingen blir glad av att se eller använda och så fixa fram en kartong till att börja med som kan gå till loppis. Det låter som en bra och genomförbar idé. Varför har du alla saker i ditt hem, är det arvegods eller bor svärmor hos dig? Bor hon på ålderdomshemmet kommer hon ju inte att behöva grejerna mer i sitt boende. Kanske kan ni sälja de mest otympliga grejerna. Gör ett litet test: Ta en stor svart sopsäck och fyll den brädden med grejer, även sånt som du tvekar om du ska behålla eller ej. Ställ undan säcken i två veckor. Hur mycket av innehållet kommer du ihåg att du la i säcken? Troligtvis minns du inte så mycket av innehållet... Summa sumarum: släng säcken för gott  Ingen kommer att sakna "skräpet". Det är bra att rensa regelbundet, jag brukar rensa minst 2-3 ggr per år för jag avskyr att ha mycket prylar kring mig. Köp inga nya saker till ditt hem förrän det är färdigrensat. Släng alltid trasiga grejer direkt (t ex porslin som har sprickor, kablar som är sönder, jeansen med den trasiga gylfen...) Du förstår säkert vad jag menar. Lycka till med städningen, det är faktiskt kul när man väl har kommit igång
Eva i Skåne
27-06-2011, 15:43
Jag tror att du Pius lider av samma symtom som så väldigt många av oss andra - svårt att kasta hela och fina saker och sparar av känslomässiga skäl. I vårt välfärdssamhälle har de allra flesta på tok för mycket saker och vi skaffar nytt inte för att vi behöver utan för att vi ser nåt vi tycker om och vill förnya, men det gamla är det ju inget fel på så det hamnar i nåt skåp... När man sen får arvegods dessutom så fylls huset ännu mer. Det finns ju så många minnen förknippade med allt. Den duken brukade mamma lägga på till midsommar, den servisen drack vi kaffe ur då och då, dom glasen tyckte jag så mycket om när jag var liten, det fatet brukade farmor ha tårta på osv osv. Det finns ingen hejd på vår sentimentalitet när det handlar om arv men faktum kvarstår. Vi behöver inget av det, oftast har vi för mycket saker redan innan. Du är inte ensam Pius! Stintan och Merlin har kloka råd att ge och visst är det skönt när man får bättre plats. Jag gjorde mig av med en hel del i våras när vi flyttade till mindre bostad, men jag har ju för mycket ändå Hoppas du lyckas följa de goda råden andra gett dig och får lite bättre plats
Hehe, som en tanke. Var på återvinningscentralen idag. Två gånger t.om. Lastade bilen full av bråte. Svettigt värre, men det var gott när det var gjort. För den här gången. Phuu.
CITAT (Eva i Skåne @ 27-06-2011, 16:43)  Jag tror att du Pius lider av samma symtom som så väldigt många av oss andra - svårt att kasta hela och fina saker och sparar av känslomässiga skäl. I vårt välfärdssamhälle har de allra flesta på tok för mycket saker och vi skaffar nytt inte för att vi behöver utan för att vi ser nåt vi tycker om och vill förnya, men det gamla är det ju inget fel på så det hamnar i nåt skåp... När man sen får arvegods dessutom så fylls huset ännu mer. Det finns ju så många minnen förknippade med allt. Den duken brukade mamma lägga på till midsommar, den servisen drack vi kaffe ur då och då, dom glasen tyckte jag så mycket om när jag var liten, det fatet brukade farmor ha tårta på osv osv. Det finns ingen hejd på vår sentimentalitet när det handlar om arv men faktum kvarstår. Vi behöver inget av det, oftast har vi för mycket saker redan innan. Du är inte ensam Pius! Stintan och Merlin har kloka råd att ge och visst är det skönt när man får bättre plats. Jag gjorde mig av med en hel del i våras när vi flyttade till mindre bostad, men jag har ju för mycket ändå Hoppas du lyckas följa de goda råden andra gett dig och får lite bättre plats  Sentimental - javisst Fast själva hade vi inte så mycket grejer sen vi bodde i Stockholm, i och med flytten så slängde vi massor. Det mesta är arvegods, från bägges sidor. Som psalmböcker och biblar, inte kan man slänga dem.  Och de största kommer från mosters sida, om folk ändå kunde hålla sig vid liv. Vilket får mig att förstå vad allt kommer ifrån. Mor och far, moster, hennes man och min morbror samt farbror, hela min släkt försvann under 80-talet och nu svärmor som hamnat på vårdhem. Men sen är det slut i alla fall, nu finns det inte fler som kan gå bort och lämna sakerna kvar hos oss. Får börja med källaren, så jag har någonstans att ha pinaler på "förvaring" så länge...
Oj det här känner man igen sig i Jag köpte för några år sedan...många e det nu...en bok som heter rensa i röran med feng shui Den hjälpte mig en del. Har man många saker tar man o ställer fram tex påsar eller flytt kartonger ...en för släng saker en för skänka saker en för byta plats saker (tex grejor som man vill ha kvar men på annan plats). Kommer inte ihåg riktigt allt här nu men det gav energi att börja röja, kändes att man röjde i sig själv en del oxå tyckte jag. Sen testade jag oxå med en kartong med allt möjligt skräp i som jag trodde skulle vara bra att ha men ställde undan den o efter 6 månader hittade jag den igen o undrade vad är detta??? Inte saknade jag nåt av det så det skänktes iväg  Fast nu e det dax igen att rensa igen
Eva i Skåne
27-06-2011, 17:18
CITAT (Tikka @ 27-06-2011, 18:15)  Fast nu e det dax igen att rensa igen  Ja, det är ju just det. En gång räcker inte utan det måste ske fortlöpande
Helt sant men det har blivit lättare att slänga o göra sig av med saker än det var tidigare o det är jag glad över  Glömde ju lycka till pius med rensandet
Meriona
27-06-2011, 17:36
Ibland är det en välgärning att bo lite trångt, då är man så illa tvungen att rensa med jämna mellanrum. Känner också att det är svårt att slänga arvegods, men jag måste inse att jag kan spara på det som är mest minnen med, resten kan någon annan få nytta av. Frågan är varför jag släpade hem en låda med gamla familjebiblar från pappa, jag ska höra med brorsan om vi inte kan låta dem gå hädan. Jag måste göra en storrensning nu inför flytten.
Eva-Helene
27-06-2011, 18:09
Meriona, familjebiblar? Låtas dem gå hädan?  Hör med hembygdsföreningen för allt i världen!!!
Meriona
27-06-2011, 18:10
Det vimlar av gamla biblar överallt, finns inget värde i dem alls. OM det inte är Gutebergs första utgåva.
Anki på Öland
27-06-2011, 18:47
CITAT (Pius @ 27-06-2011, 17:47)  .............Som psalmböcker och biblar, inte kan man slänga dem.  Och de största kommer från mosters sida...... Varför i all världen kan du inte göra det?? Släng/sälj/skänk bort allt du inte använt sista året!!
Huggorm
27-06-2011, 19:13
Just bibeln var ju ofta den enda bok folk ägde, så jag gissar att det finns en uppsjö av gamla biblar ute i stugorna. Det penningmässiga värdet blir ju därför lågt, så skall man spara får det vara av andra skäl.
kerstin z5-6
27-06-2011, 19:28
I fjol orkade jag inte men i år har jag beställt hem tre containrar o slängt allt jag inte använder, kan använda eller vill ha kvar.Jag har sparat alla verktyg/ massor av dem .. även om jag inte är bra på det så kan ju de komma till nytta för någon annan som vill hjälpa mej med något.
Meriona
27-06-2011, 19:36
3 containrar? Oj Kerstin, det var duktigt!
ingrid fuxwall
27-06-2011, 19:52
Själv packar jag ner i lådor och ställer ut i garaget och när jag inte behövt innehållet åker jag till återvinningen med dem. Fast det är fel att skriva garaget, förrådet/sista stället eller något liknande är ett bättre ord för dubbelgaraget ; )) det var väldigt länge sedan det kom in bil - finns inte plats
Meriona
27-06-2011, 20:03
Så länge du inte bygger ut för att få plats med lådorna, så....
Huggorm
27-06-2011, 20:14
Äger man mer än fem saker, är det sakerna som äger en.
Fritt citerat av någon gammal vis kines. Och på tal om kineser så finns det väll något som heter "Feng Shui" eller liknande, som innebär att man blir en mer harmonisk människa av att inte ha så många ägodelar.
Meriona
27-06-2011, 20:15
CITAT (Huggorm @ 27-06-2011, 21:14)  Äger man mer än fem saker, är det sakerna som äger en.
Fritt citerat av någon gammal vis kines. Och på tal om kineser så finns det väll något som heter "Feng Shui" eller liknande, som innebär att man blir en mer harmonisk människa av att inte ha så många ägodelar. Jo men den inredningsstilen är alldeles för kal i min smak, det känns inte "hemma" alls. Men smaken är ju som baken.
merlin68
27-06-2011, 20:34
Jag har endast några få ägodelar som betyder något för mig egentligen. De passar lugnt i en liten resväska  . Dessutom har jag redan för många år sedan avsagd mig alla framtida arvsanspråk på "inredningsföremål" till mina syskons stora glädje...må de bli lyckliga med tingen...Egentlligen behöver man så lite....de sanna värden finns ju i ens minne och är värda så mycket mer
Jag har också sålt/slängt/gett bort pga flytten Jag bestämde mej för att använda det jag vill ha.Alltså vill jag ha en servis ska jag använda den i vardagen inte typ var 10onde år.Men visst finns det mycket kvar men märker nu när vi bor litet att det är inte så mycket man behöver Mitt råd är att ta ett område i taget så känner du att det är färdigt nånstans Lycka till och ta en dag i taget
Vi löste det när vi flyttade från 7 rum och kök till fyra rum och kök då var vi tvungna att rensa stenhårt för att få plats i det nya mindre !vi slängde gav bort och behöll det som var oersättligt rent känslomässigt för oss .Saknar inte en grej av det vi gjorde oss av med . En vis man sa i radio P1 en gång: att hus det är något man skaffar för att samla prylar i. Skaffa en container och röj allt på en gång det fungerar inte att slänga lite då och då i plastsäckar man måste röja ordentligt från grunden annser jag .
malcolm
28-06-2011, 05:56
Jag är knappast rätt person att ge råd i sådana här frågor eftersom jag har huset/garaget fullt med grejor men i sommar SKALL det rensas. Har fått rådet att ta ett rum i taget och det tror jag är det enda rätta för annars blir det övermäktigt, mycket av det kaos som råder har skapats de senaste tre åren efter min senaste stroke. Börjat med allehanda projekt som inte blivit slutförda och så har grejorna blivit stående, mycket är alltså nytt men det finns även sådant som är rena skräpet. Mitt hobbyrum som jag tidigare var så stolt över kommer man knappt in i längre och arbetsbänken är så belamrad att den inte går att använda. Vet inte varför det blivit så här men jag undrar om det inte är psykiskt, det är inte så att jag har svårt att skiljaqs från prylar men det blir liksom inte av att ta itu med saker. Finns en programserie på TV om extrema samlare men riktigt så illa har det inte blivit.... ännu men får jag hålla på i ett par år till så...
Anna-Karin Lundberg
28-06-2011, 07:11
Intressant tråd! Jag har också saker jag gillar, gamla fina saker jag ärvt. Men jag har gjort mig av med mycket andra saker, så jag har plats och användning för det gamla. När släktingar dött har jag tagit skärbrädor, rivjärn och kökshanddukar och gjort mig av med de nyköpta som jag redan haft. Sen använder jag det gamla och tänker på mina nära varje gång. Den stora kaffeservisen på femtioelva delar fick nån annan och blev glad, jag kände att jag inte hade plats eller användning. För några saker är platsen förrådet, för jag kanske vill ha det framme sen, men då är det samma knep: Gör dig av med "skräp" och annat i förrådet så det finns plats för gamla fina saker som jag faktiskt gillar.
Men vad gäller städning och fönsterputsning och bona golv: Jag jobbar heltid och jag är därför inte hemma hela dagarna. När jag är hemma vill jag njuta och slappna av i mitt hem och min trädgård. Man kan inte, och behöver inte, ha allt tipptopp jämt! Jag har bra ordning hemma på det som syns, plockar undan disk, tidningar, smutskläder och vaser med vissna blombuketter. Det är aldrig rörigt eller stökigt, det tycker jag är trivsamt och praktiskt och lagom mycket jobb på kvällarna när man kommer hem efter jobbet. Fönsterputs och allt det där, det blir bara om jag har lust och tid! Ingen bryr sig om du putsar fönster en gång i veckan eller en gång om året, men sånt vill gärna ligga och gnaga på samvetet, jag BORDE hinna göra det och det...
Elisabeth-Västkustkolonisten
28-06-2011, 08:14
Pius jag förstår dig. Vi har också alldeles för många grejor.
Först blev ju 2 hem ett hem. Men så köpte vi stugan och då fixade det sig. Men sen fyllde gubben jämna år och med över hundra gäster så blev det många presenter. Många frågade mig visserligen vad dom skall köpa men ändå blev det många prylar. Men nästan bara fina prylar
Sen dog min svärfar och svärnor flyttade närmare oss. Sen flyttade svärnor till hemmet och då blev det mycket över. Och alltid hette det, ni har ju 2 hem (stugan och lägenheten).....
Men sen sålde vi stugan och där stod vi med en massa grejor. Alla 3 bonusbarn fick komma och dom fick välja vad dom ville ha, kunde ta hand om. Men vi har fortfarande för mycket
Men vad göra. Inte kan jag slänga arvegods från min sambos sida. Inte heller kan jag med att slänga fina Kosta Boda vaser bara för att jag har redan för många. Det är svårt
Elisabeth
herkules
28-06-2011, 08:20
varför kan du inte göra dig av med vaserna elisabeth? någon annan (som inte har något från kosta) skulle förmodligen uppskatta dem mycket! ge bort, sälj!! huggorm sa att man ska äga 5 saker, jag har hört 7.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-06-2011, 09:14)  Pius jag förstår dig. Vi har också alldeles för många grejor.
Först blev ju 2 hem ett hem. Men så köpte vi stugan och då fixade det sig. Men sen fyllde gubben jämna år och med över hundra gäster så blev det många presenter. Många frågade mig visserligen vad dom skall köpa men ändå blev det många prylar. Men nästan bara fina prylar
Sen dog min svärfar och svärnor flyttade närmare oss. Sen flyttade svärnor till hemmet och då blev det mycket över. Och alltid hette det, ni har ju 2 hem (stugan och lägenheten).....
Men sen sålde vi stugan och där stod vi med en massa grejor. Alla 3 bonusbarn fick komma och dom fick välja vad dom ville ha, kunde ta hand om. Men vi har fortfarande för mycket
Men vad göra. Inte kan jag slänga arvegods från min sambos sida. Inte heller kan jag med att slänga fina Kosta Boda vaser bara för att jag har redan för många. Det är svårt
Elisabeth Slänger gör jag inte med "fina grejer" utan ger till Katt-Hemmets Loppis, då får de in några kronor till missarna. Men det är svårt, jag vet. Det är så många minnen med grejerna. Just nu sitter jag i ett rum med två nya tavlor uppspikade bland de andra, det känns som väggarna överfaller mig. Nä fy, jag som just glömt att jag skulle rensa huset.  Får ta mig en kopp kaffe först. Pius
Elisabeth-Västkustkolonisten
28-06-2011, 13:56
CITAT (herkules @ 28-06-2011, 09:20)  varför kan du inte göra dig av med vaserna elisabeth? någon annan (som inte har något från kosta) skulle förmodligen uppskatta dem mycket! ge bort, sälj!! huggorm sa att man ska äga 5 saker, jag har hört 7.  Herkules många vaser och skålar osv har en gravyr med gubbens namn, om än många gånger bara vid eller under foten eller ett märke von föreningen som han fick det av. Sånt ger man inte bara bort so lätt. 93 gjorde vi en resa genom glasriket och jag köpte lite ( !), inte heller det kan jag bara skänker bort. Har jobbat hårt för det..... Det var innan jag visste hur mycket i prylar han skulle få när han fyllde jämt. Och det trots att han fick även praktiska prylar och även trädgårdsväxter. Men inte alla frågade mig innan dom köpte... Min värmor fyller nu snart 96 år och hennes rum på hemmet är fullt med grejor...... Vi bäver för den dagen vi måste tömma där. Har många glas från henne sedan hon flyttade dit. Men jag kan inte göra mig av med dom så länge hon lever. Elisabeth
*Stintan*
28-06-2011, 14:26
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-06-2011, 14:56)  Herkules många vaser och skålar osv har en gravyr med gubbens namn, om än många gånger bara vid eller under foten eller ett märke von föreningen som han fick det av. Sånt ger man inte bara bort so lätt.
93 gjorde vi en resa genom glasriket och jag köpte lite ( !), inte heller det kan jag bara skänker bort. Har jobbat hårt för det..... Det var innan jag visste hur mycket i prylar han skulle få när han fyllde jämt. Och det trots att han fick även praktiska prylar och även trädgårdsväxter. Men inte alla frågade mig innan dom köpte...
Min värmor fyller nu snart 96 år och hennes rum på hemmet är fullt med grejor...... Vi bäver för den dagen vi måste tömma där.
Har många glas från henne sedan hon flyttade dit. Men jag kan inte göra mig av med dom så länge hon lever.
Elisabeth Vill man inte bli av med pryttlarna så kan man ju inte klaga. Tror du svärmor kommer att behöva glasen eller sakna dom? Jag har gjort mig av med massor av gammalt arvegods såsom glas, vaser, porslin, bestick, tavlor mm efter att döttrarna tagit det dom velat. Nu har även dom rensat bort och själv fortsätter jag rensningen av sånt jag aldrig använder eller behöver.
malcolm
28-06-2011, 15:08
Jag har kontakt med psykiatrin här i min kommun och har nu blivit erbjuden hjälp för att komma tillrätta med mitt kaos, vet inte riktigt exakt vad det innebär men det skall bli spännande att se. Kommer hur som helst att acceptera all hjälp som går att få för detta håller inte. Ibland har jag funderat på att lägga upp bilder här för att ni skall få se hur ila det är men på något sätt skäms jag för hur det ser ut. Inser att mitt samlande är sjukligt och det är inte klokt när jag sätter hela min ekonomi på spel bara för att köpa nya verktyg/maskiner. Har tex. tre häcksaxar, två som drivs med sladd och en laddningsbar, tre kantklippare, samma där två sladdrivna och en laddningsbar och samma sak med borrmaskiner som jag inte riktigt vet hur många jag har.
Jag har dock börjat sälja av en del och har en annons ute på Blocket för sonens kanot men jag har äcen cyklar i varierande storlekar hängande i garagetaket men dessa funderar jag på att ta med mig till bakluckeloppis som arrangeras varje helg här i närheten. sedan har jag även fyra justa sommardäck kvar från min Volvo 245 (sex år sedan) som ligger och tar plats.
Jag bytte spisfläkt för några veckor sedan men den gamla står fortfarande kvar i en sopsäck i köket och väntar på transport till återvinningen men hur skall jag orka och komma mig för? Idag konstaterade sonen och jag att bakljuset inte fungerade på hans moped men jag klarade inte att ställa mig på huk för att undersöka saken så han fick göra det själv men jag skjutsade i alla fall honom till mopedverkstaden så han kunde få en ny (köpte en extra också). Hade även köpt en cykeldator till moppen men det passade inte riktigt och detta hade varit en baggis om jag varit som förut men nu får det vänta, vet precis hur jag skall få till det men ingenting fungerar som det skall längre.
Fönster har jag inte putsat på flera år och jag behöver snart inga persienner längre, för att inte tala om tomten som är fullständigt igenväxt. Som ni säkert förstår så mår jag DÅLIGT av denna oreda eftersom jag egentligen är rätt pedant och det ligger mig i fatet just nu. skall jag städa och sortera hamnar jag lätt i ett tillstånd där jag ägnar allt för mycket tid åt småsaker och vill ha lådor och fack för var sak vilket gör att det tar evigheter att komma i ordning.
*Stintan*
28-06-2011, 15:25
Hoppas du kan få den hjälp du behöver Malcolm!
Anki på Öland
28-06-2011, 16:19
CITAT (*Stintan* @ 28-06-2011, 15:26)  .......... Jag har gjort mig av med massor av gammalt arvegods ................ Gjorde jag också! Har i princip ingenting kvar från varken min pappa eller mamma, prylar hade jag bara inte plats för - råkade ju t.o.m. av misstag få iväg påsen som skulle sparas, den med smyckeskrin fotoalbum och sånt i, till kontainern. Det var ju lite synd för visst skulle det varit kul att ha kvar fotona men det var ju inte mycket att göra åt för jag märkte det inte förrän jag var tillbaka hemma hos mig. Smyckena.... kan ju hoppas någon kollade kontainern och hittade dom så någon hade lite glädje av dom......
MissLeia
28-06-2011, 19:56
Med risk att sticka ut näsan för mycket känner jag att det blivit en form av trend att rensa/kasta och organisera. Alla blir ständigt matade i tv sofforna om att det ska rensas och vara minimalt, vissa känner jag att de går till överdrift. Människor gör sig av fantastiska saker i form av arvegods som skulle kunna vara mycket uppskattade inom några år, smaken man har i dagsläget behöver inte innebära att man har samma om några år. Jag känner att saker med historia har ett mycket större värde än saker man springer på på Rusta och Ikea som i den stunden är så billiga och oumbärliga.
Jag är en riktig organiseringsnörd, "minimalistiskt" hem. Men jag har lådor till förbannelse. Vilket jag älskar! Jag älskar att göra om här hemma och för mig tar det max en dag att få till ett "nytt hem", då jag har olika teman undanpackade tillgängligt. Exempel är att jag sommartid vill ha ljust i vardagsrummet, då har jag turkost tema. En kartong med gardinerna, soffkuddsfodral, fönsterlampor etc med matchande färger. Ca 4 gånger om året kör jag dessa rokader och man hittar riktiga guldklimpar när jag grötar ner mig i lådor som "bara stått". Senast nu är väl att halva hemmet landar i trädgården/verandan.
Problemet är inte att man har saker, problemet är syftet med sakerna. Om man känner sig stressad och obekväm så bör något ske, men frågan är om man blir lyckligare av att bara dumpa bort saker "för att". En grundlig organisering som resulterar i att man faktiskt använder saker regelbundet kan ge ett riktigt lyft i vardagen. Men ganska oundvikligt att man samlar på sig genuint skräp, trasiga kläder etc. Sådant ska absolut rensas!
Jag har ett fullt och något rörigt hem-men rätt trivsamt. Min svärmor oroar sig för vart deras saker ska ta vägen den dag de går bort. Jag har lovat att vi ska magasinera deras vackra saker tills barnbarnen får egna hem och ev vill ha en del av grejorna. Då blev hon nöjd och lugn.
CITAT (mojan @ 28-06-2011, 21:09)  Jag har ett fullt och något rörigt hem-men rätt trivsamt. Min svärmor oroar sig för vart deras saker ska ta vägen den dag de går bort. Jag har lovat att vi ska magasinera deras vackra saker tills barnbarnen får egna hem och ev vill ha en del av grejorna. Då blev hon nöjd och lugn.  Samma här!
Och dessutom har jag den fula ovanan att ropa in rejäla fynd på auktioner.
Men snart är det jag som står och säljer på loppis!
Fast det förenklar städningen att inte ha en massa prylar och möbler överallt !men visst är det svårt att prioritera vad man ska behålla och inte .Vi hade 7 rum och kök och flyttade till fyra då hade man inget val än att rensa hårt och tänka över vad som var viktigt att behålla.Kan tala om att hitills har jag inte saknat en pryl av det vi gjorde oss av med jag känner det mer som en befrielse att slippa allt .Nu jobbar jag på att inte skaffa mer igen ;)men visst det är svårt att inte samla på sig !man får stålsätta sig och tänka på hur mycket lättare allt är utan en massa grejer och möbler .Allvarligt så skulle jag nog kunna göra mig av med mer,det sägs att det man inte annvänt på ett år kan man slänga
malcolm
30-06-2011, 06:09
Här är det inte bara hemmet som är fullt av prylar, frysen är också knökfull men jag kan inte låta bli att hamstra om något är billigt. Nu skulle den behövas frostas av också för is tar en himla massa plats men självklart skulle jag gjort det i vintras och inte nu när det är 30 grader varmt på dagarna.
Å jag har också prylar så det räcker och blir över. Har bla ouppackade kartonger från när vi sålde vårt sommarställe för 10 år sedan. Sen gissar jag på att det står ca 50 flyttkartonger med grejor från mina föräldrar i garagen, gäststugan och förrådet. Har gett mig 17 på att dessa ska gås igenom denna sommar. Blir till att lämna en del till Erikshjälpen, sen kommer det bli några loppisar och kanske tradera och Blocket. Jag ska sluta tänka känslomässigt nu eftersom det nästan ändå inte är några grejor jag kommer använda. Och tänk den dagen mina barn ska behöva rensa efter mig.. stackars dom. Igår gick jag och syrran igenom alla smycken. Näsdtan bara guld och det använder inte jag. Så varför ha t ex flera generationers vigselringar liggande i en låda? Syrran gick iväg till guldsmedsaffären idag och det resulterade i 19000:- att dela på. Pengar som jag kommer använda till att måla om mitt fula furukök för.
CITAT (Anki på Öland @ 28-06-2011, 17:19)  Gjorde jag också! Har i princip ingenting kvar från varken min pappa eller mamma, prylar hade jag bara inte plats för - råkade ju t.o.m. av misstag få iväg påsen som skulle sparas, den med smyckeskrin fotoalbum och sånt i, till kontainern. Det var ju lite synd för visst skulle det varit kul att ha kvar fotona men det var ju inte mycket att göra åt för jag märkte det inte förrän jag var tillbaka hemma hos mig. Smyckena.... kan ju hoppas någon kollade kontainern och hittade dom så någon hade lite glädje av dom...... Här är en till, som gör sig av med arvegods. Hur fint det än är och hur mycket minnen det finns i dom. Mina minnen sitter i mitt hjärta, inte i en pryl. Har sakerna ingen plats i mitt liv, åker dom ut. Antingen till någon hjälporganisation eller kasseras. Lättstädat och bara saker jag anser mig behöva för mitt levene finns. Det har tagit tid att lära sig och jag har övat mycket. "bra att ha"saker finns fortfarande, men dom minskar stadigt. Vägrar att ha lådor fyllda med olika bestick eller slevar som jag inte använder. PS tråkigt med smyckena och fotona Anki.  DS.
Biggan_
02-07-2011, 12:30
Jag har en förmåga att samla på mej en massa. Ibland är jag nödd o tvungen att rensa ut och slänga. Men nog sjutton har det hänt otaliga gånger att jag slängt sådant jag behövt senare!
CITAT (Biggan_ @ 02-07-2011, 13:30)  Men nog sjutton har det hänt otaliga gånger att jag slängt sådant jag behövt senare!  Precis !! Man kan ha "sparat" på den där grejen i 10 år, UTAN att använda den en enda gång, men så fort man slänger den ... Likadant är det med handskar och raggsockor, man låter den där ensamme ligga och vänta i evigheter och tänker att nån gång dyker "maken" upp. Till slut slänger man den ensamme och VIPS hittar man den andre !
Inga från Närke
04-07-2011, 20:17
Vi bor ju i hus och har samlat mycket genom åren men jag har nu tagit tag i detta. Lägger ut på Tradera fast det är ju lite plock med det, enklare på Blocket eller Loppis men det är kul. Har fortfarande kontakt med en del köpare. Det som jag inte får sålt har jag kört till Röda Korset. Det måste rensas för vi funderar på att sälja och flytta till mindre och då är det bra att ha rensat innan så det inte blir så mycket prylar kvar att ta med. Även om man tänker längre, eftersom jag har bara ett barn och sambon likaså och den dagen vi inte finns ska det inte behöva ta reda på en massa skräp efter oss. Vet när min far o mor flyttade från hus till lägenhet så hyrde de en konteiner, det blev över 5 ton skrot m.m. så inte var något av värde men det hade ju funnits plats att spara och bra och ha grejer. Ni som ärvt saker tro inte alltid att våra ungdomar vill ha dessa prylar, kanske något lite som minne men annars brukar det inte falla dem i smaken. Ha en mycket yngre bror och han har inte tagit något minne efter min far "sånt gammalt skräp" är svaret när jag frågat om han ville ha något även om det var antikt. Ta er i kragen och sortera i högar som vill ha kvar, vill inte ha kvar (sälja eller ge bort), kasta för det inte är något värt så betar men igenom högarna och det blir mindre. Ser faktiskt rätt så bra ut när man får mera plats i skåp och hyllor. Kanske blir det lite pengar för prylarna som stått och tagit plats och man kan unna sig något roligt. Lycka till alla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|