tilde72
25-02-2004, 13:52
Jag har tre änglatrumpeter som jag fick sticklingar av förra våren.
Dessa har växt och frodas jättefint till riktigt stora. Under vintern har jag förvarat trumpeterna relativt svalt med lite ljus. Stammen är på ca 1 ½ m och har nu börjat få små blad enbart upptill på toppen.
Nu till min fråga: 1) Hur beskär jag nu när det börjat komma blad, går det bra att kapa nedanför, kanske på ½ m?. Eller så beskär jag inte alls? Inga sidoskott finns utan bara en rak stam. 2) Skall jag vänta till i mitten av mars med beskärning? 3) Vilken slags jord till omplanteringen krävs och när?
Med vänliga hälsningar Tilde tilde@bostream.nu
Almdalen
25-02-2004, 18:58
Klipp dem i den höjd som du tycker är lagom, toppen och bitar av stamen som du skär bort kan du använda som sticklingar. Du kan vänta en månad till med att beskära den, den behöver ljus för att växa bra. Vanlig blomsterjord men framför allt mycket gödning under hela säsongen.
Lycka till!
/Ingegerd
Blanda gärna i lite lerjord för att öka fuktigheten och uppsugning av gödningen
/N
annchapanncha
16-03-2004, 14:37
Alltså, min Trumpet, är ett rotskott från en som jag trodde var död.
Den har ALDRIG blommat. Och ibland undrar jag om det är en Änglatrumpet
Skall jag alltså ta av den i en "lagom" höjd on´ch sedan bara gödsla av f****ruttan. Det skall väl bli ett "V", där det blommar??
Kan det vara brist på gödsel tro???
Annchapanncha
Jag blandar i 1/3 kogödsel i jorden när jag planterar om på våren, den där man köper i säckar, under sommaren lägger jag sedan på ett lager gödsel ovanpå jorden, då blir det lite krut och blommor.
Jennie123
17-03-2004, 16:44
Här är en till med en ¨ängel¨ som jag fick som ca. 1 dm högt skott av en kompis i somras. Den har stått lite halvmörkt men inte under +14 grader (har ingen sån plats).
Den har fått en massa småskott runtom vid basen av stammen. Även stammen (endast 1,5 dm hög) har många små ¨ögon¨ här och var.
Hur gör jag med den?
Ska den klippas ner ändå?
Räcker det med att jag plantera om den lite större om några veckor och blandar i lite kogödsel?
/Jennie
Hej Jennie!
Du behöver inte klippa ner din änglatrumpet. Plantera om den, ställ den ljust och du ska se att den sätter fart att växa. Min första änglatrumpet sådde jag förra året och nu är jag fast! Maken till växtkraft har jag aldrig varit med om!
Lycka till med din änglatrumpet!
Hälsn Sussi
Jennie123
17-03-2004, 18:49
Tack, tack
Det är helt enkelt underbara växter. Jag gör som du säger.
Kram/Jennie
annchapanncha
17-03-2004, 19:36
GULP.
Nu har jag klippt ner min Trumpet
Hoppas att den blir bra nu.
Jag skall gödsla så det dånar om det.
Håll tummarna.
Annchapanncha
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.