Nilsan1911
27-06-2011, 16:55
Jag planterade en persika (Frost) i våras mot en södervägg i Osby i nordöstra Skåne på gränsen mellan zon 2 och 3.
Nu har en del blad nära stammen blivit röda och trillat av och en del andra blad har fått röda prickar.
Det är inte jättemycket röda och prickiga blad, men även dom andra "friska" bladen är aningen bleka.
Är det någon som vet vad detta kan bero på och om det i så fall finns nåt jag kan göra åt "problemet",
eller om detta är något som inte är så farligt med tanke på att trädet inte är helt etablerat ännu?
Jonas.
Vattnar du trädet? Nya träd kan behöva ganska mycket vatten. Bär trädet frukt? I så fall behövs ännu mera vatten.
Nilsan1911
27-06-2011, 17:37
Ja, jag vattnar det ofta. Det bär ingen frukt.
Bengalow
27-06-2011, 21:17
Det som du har på ditt träd heter "Krussjuka" eller "Krusbladssjuka". Det drabbas alla persikoträd av (se Google). Det är en svampsjukdom. Bladen kommer att krulla sig, och bli styva. Plocka av alla blad som ser ut att vara angripna, och kasta dom i soptunnan, eller bränn. Frukter kommer du att få når trädet är lite större. Mitt persikoträd har i år inte mer än ett 40-tal fruktämnen, mot kanske 150 förra året. Den torra våren har inte varit gynnsam för sådana frukter. Men nästa år du! Jesses, ni kommer att nästan spricka av all persikoätning...! Lycka till, och trädet behöver inte vattnas så ofta efter att det etablerats, om ni inte har en "väldränerad" sandjord. Den bör helst stå i lerjord.
Japp, bladen med rött är kurssjuka och ska bort, man nyper av dem. Det är förvånande hur snabbt persika sätter nya blad!
Blek baldfärg tyder på någon sorts näringsbrist. Löses ofta med bevattning.
Nilsan1911
29-06-2011, 07:19
Tack för svaren! Nu är jag inte lika orolig längre.
Hej
Om bladen krulla med byta färgen , det betyder att Svamp sjukdom som attacker växter , så man ska borta skadad delar snabb och bränna dem och kan du spreja på vatten som blandad med Bikarbonat men om färgen ändrad utan krulla det betyder näring fattas .
Obs
Du kan spreja med Svamp bekämpning på 4 gångar :
1 när knoppar börjar öppna .
2 när blommor slut .
3 före 3 veckor från frukt blir mogna.
4 efter frukt slut
H:Bassam
[attachment=62235:monilinia.jpg]
den heter Monilinia spp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.