Full version: Frön av Julros
Rihane
Tog frön av en vacker julros igår. wub.gif
Undrar hur lång tid det tar innan eventuell planta från dom fröna börjar blomma?
(Misstänker att det kan ta längre tid än jag har tålamod med). Ska kanske så i höst om det tar ett år eller två.
Eva i Skåne
Jag är inte expert på julrosor, men 1-2år räcker inte. Jag gissar på fyra confused.gif
Sen är inte julrosor fröäkta har jag hört, så det är inte säkert fröplantan kommer se likadan ut,
men det är kul att experimentera så jag tycker du ska testa i alla fall
Din planta kan ju bli hur vacker som helst tummenupp.gif
kerstin z5-6
Vänta inte till i höst! Bäst resultat får du om de sås pinfärska! 2-4 år kan det ta
Gunilla T
Jag gissar också på 3 -4 år innan blomning. Tyvärr vet man aldrig vad det blir av frösådd julros men det kan ju bli ännu vackrare än moderplantan smile.gif
Rihane
Tack då sår jag direkt....Ja, dvs imorgon. Alltid spännande och se vad man lyckas med. Tålamodet får jag se hur det blir med.
Den här julrosen är en favorit men julrosor är alltid vackra wub.gif
eugenia
Men hur lång tid brukar det ta för fröna att gro från det att man sått dem? (Har just skördat och sått frön i en låda.)
CillaM
Julrosor kan överraska en o blomma redan på 2 året, det har jag varit med om. Det har då varit H. niger, den helvita. Men de brukar normalt ta 2-3 år på sig innan de blommar, och sedan blir de bara kraftigare o kraftigare. En underbar liten favorit.
ingrid fuxwall
Låter mina julrosor självså sig och sedan tar det oftast ganska många år innan plantorna blommar, minst tre år hos mig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon