|
Full version: Dialektfråga
Meriona
27-06-2011, 19:10
Vad är det egentligen för skillnad mellan TJOMME och FOMME? Tjomme är väl go gubbe i största allmänhet? Fomme är väl mer negativt, nästan allt "jäkla" framför. Nån från västra Sverige som kan klargöra detta viktiga spörsmål? För jag gissar att det bara är här på framsidan vi hålls med dessa vackra ord?
Huggorm
27-06-2011, 19:15
Jag är nog inne på samma linje, fomme är lite mera negativt. En person som inte är speciellt smart, om än helt okej på övriga vis.
Meriona
27-06-2011, 19:18
Va bra om du tycker som jag Huggorm, för det var en människa idag som påstod att det var samma ord.
Japp, så känner jag också nånstans baki ryggmärgen. Som Meriona och Huggis alltså.
*Stintan*
27-06-2011, 19:25
Fomme har jag aldrig hört
Meriona
27-06-2011, 19:27
Va glad för det du Stintan, om det nu är som vi tror.
Eva i Skåne
27-06-2011, 19:27
Tjomme använde min svärmor och hon var så skånsk man kan vara. Fomme har jag dock aldrig hört
Meriona
27-06-2011, 19:31
Då hade hon nog friat med en kille från Majorna Eva, för det är ett göteborgskt uttryck enligt alla slangopeida/wiktionary osv. Men vad härligt om det sprir sig över landet!
Myosotis
27-06-2011, 19:51
Säger som Eva, tjomme har jag hört men inte fomme.
*Stintan*
27-06-2011, 19:53
Ja tjomme trodde jag var vanligt lite överallt.
Meriona
27-06-2011, 20:00
Hört på TV eller hört hemma ofta? Spännande!
Myosotis
27-06-2011, 20:03
Hm, jag vet inte! Skulle möljigen kunna vara min granne 60+ som är född här som jag har hört använda det??? I så fall är det knappast importerat. Jag får lyssna nästa gång.
Meriona
27-06-2011, 20:08
Bra om tjomme är rikstäckande, då kan vi snart lansera lega också.
Huggorm
27-06-2011, 20:08
Här är tjomme ett ganska ovanligt uttryck, men fomme betydligt vanligare
Meriona
27-06-2011, 20:09
CITAT (Huggorm @ 27-06-2011, 21:08)  Här är tjomme ett ganska ovanligt uttryck, men fomme betydligt vanligare Höll på att skriva nåt taskigt med anspelning på ditt första inlägg, men låter bli.
Huggorm
27-06-2011, 20:12
CITAT (Meriona @ 27-06-2011, 21:09)  Höll på att skriva nåt taskigt med anspelning på ditt första inlägg, men låter bli. 
Anki på Öland
27-06-2011, 20:15
Har också hört tjomme men aldrig fomme. (Stockholmare)
Bengalow
27-06-2011, 20:20
NE's förklaring...
tjomme tjomm`e subst. ~n tjommar ORDLED: tjomm-en • mansperson gärna med antydan om egendomliga el. negativa egenskaper ⟨vard.⟩: vad är han för en ~? HIST.: sedan 1860-talet; av eng. chum 'kamrat', trol. förk. av chamber fellow 'rumskamrat'; jfr kammare
Fomme har jag heller aldrig hört, men för mig verkar det ändå mer negativt. Här i Skåne har vi ett ord, fobbick, som jag skulle kunna jämställa. Jfr fobiker, någon som lider av fobi.
Meriona
27-06-2011, 20:27
fobbick? låter som hobbit.
För mig är tjomme någon man tycker illa om medan fomme är ett förklenande uttryck om någons intelligens. Fomme användes ofta av oss grabbar när vi retade någon.
Bengalow
27-06-2011, 20:39
Hobbit???
Red Top
27-06-2011, 21:03
Har du inte läst Tolkien?
Bengalow
27-06-2011, 21:09
Nix, inte heller "Rödluvan och Vargen". Romaner är böcker, som folk sitter och hittar på historier för att skrämmas eller skoja med läsaren. En del läsare blir darriga av spökhistorier...en påhittad historia utan verklighetsgrund. Å andra sidan så tror ju folk på Bibeln också...
mamamaggan
27-06-2011, 21:33
Tjomme använde min pappa som kom från Stockholm men jag hörde aldrig mamma , som var från Göteborg använda det ordet .
Har aldrig hört fomme.
*Stintan*
27-06-2011, 21:35
Det var en konstig syn på böcker
Piccante
27-06-2011, 21:36
CITAT Det finns en första plats som inte går att nå För ingen tror att de är nåt där jag kommer från Och alla försöker bli av med leran Från Göta älven som satt sig på själen Och på självförtroendet i varjetjomme Jag tror jag älskar dem där jag kommer från Dom där jag kommer ifrån, Hellström Håkan 2010 Fomme; uppfattar jag mer som en västgötskt än göteborskt ord. De ä´la nôt mellan kuljehôve o bôsholk?
Fotograf Johanna
27-06-2011, 22:22
Fomme har jag aldrig hört. (uppväxt i Skövde, bott i Uppsala och runtom i Skaraborg)
Tjomme i mina trakter där jag är uppvuxen ( Småland) är väl = en filur opålitlig en som man inte vet var man har .Tror Tjomme kan ha olika betydelser beroende på vart man är uppvuxen.Fomme har jag aldrig hört talas om !kan ju vara ett lokalt utryck kanske .
Skruttis
28-06-2011, 06:11
Fomme har jag aldrig hört förut men Tjomme är för mig, en lite knepig typ.
Meriona
28-06-2011, 08:05
Jösses vad märkligt, tjomme är inte negativt laddat alls för mig, undra på att det blir missförstånd! Som när jag pratar med Skånefolk och säger att jag grinar, då tror de att man menar flina, men här använder man det för att gråta.
*Stintan*
28-06-2011, 08:11
CITAT (Meriona @ 28-06-2011, 09:05)  Jösses vad märkligt, tjomme är inte negativt laddat alls för mig, undra på att det blir missförstånd! Som när jag pratar med Skånefolk och säger att jag grinar, då tror de att man menar flina, men här använder man det för att gråta. håller me dej jag
Krolliljan
28-06-2011, 08:13
För mig är en tjomme en kompis.
Meriona
28-06-2011, 19:12
Jag ställde samma fråga som ursprungsfrågan till Institutet för språk och folkminnen/Dialekter på facebook och fick detta utförliga svar: Intressant, Maria! Inget av orden verkar komma från våra dialekter utan från slangen. Enligt Norstedts svenska slangordbok av U-B Kotsinas betyder tjomme 'pojke, man, typ' eller 'konstig, egendomlig person' medan fomme betyder 'idiot, dumbom'. Tjomme finns i SAOL med beteckningen vardagligt och den neutrala betydelsen 'mansperson'. I SAOB finns också den neutrala betydelsen 'kamrat, kompis (om mansperson)' men det står att det även används för 'kille, snubbe' med negativ bibetydelse. SAOB förklarar att tjomme tros komma från engelskans chummy 'kamrat'. Chummy kommer i sin tur av chum som sannolikt är en kortform i studentslang för chamber-fellow 'rumskamrat'. Fomme saknas i våra dialektordsamlingar men det finns två belägg på tjomme. De är båda från Småland (Västbo härad) och illustrerar tydligt att ordet kan ha både neutral och negativ innebörd: 'god vän' (1959) samt 'en som det ej blir något av för i arbetet' (1962).  Tänk vad jag ställer till det....
CITAT (Meriona @ 28-06-2011, 20:12)  Jag ställde samma fråga som ursprungsfrågan till Institutet för språk och folkminnen/Dialekter på facebook och fick detta utförliga svar: Intressant, Maria! Inget av orden verkar komma från våra dialekter utan från slangen. Enligt Norstedts svenska slangordbok av U-B Kotsinas betyder tjomme 'pojke, man, typ' eller 'konstig, egendomlig person' medan fomme betyder 'idiot, dumbom'. Tjomme finns i SAOL med beteckningen vardagligt och den neutrala betydelsen 'mansperson'. I SAOB finns också den neutrala betydelsen 'kamrat, kompis (om mansperson)' men det står att det även används för 'kille, snubbe' med negativ bibetydelse. SAOB förklarar att tjomme tros komma från engelskans chummy 'kamrat'. Chummy kommer i sin tur av chum som sannolikt är en kortform i studentslang för chamber-fellow 'rumskamrat'. Fomme saknas i våra dialektordsamlingar men det finns två belägg på tjomme. De är båda från Småland (Västbo härad) och illustrerar tydligt att ordet kan ha både neutral och negativ innebörd: 'god vän' (1959) samt 'en som det ej blir något av för i arbetet' (1962).  Tänk vad jag ställer till det.... Intressant! Tack för att du rätade ut frågetecknen. Det är sånt där som man kan gå och fundera på hur länge som helst annars.
Meriona
28-06-2011, 20:01
Hihi, tack Cacki. Ibland är facebook bra, minsann!
Men det var en himmla intressant frågeställning Meronia !alltid intressant med vad vissa ord och utal kommer ifrån ,här i Småland annvändes och gör så än Tjomme mycket särskillt i Jönköpingslanget  Vet ni vart ordet Tjej kommer ifrån föresten ?
Bengalow
28-06-2011, 22:46
tjej är romani och betyder just "flicka" (enligt NE)
Du har koll Bengalow  helt rätt .
Fomme andvände vi när det var någon som man blev förbaskad på (är från Göteborg/Mölndal) och jag använder det nog fortfarande, när någon "gubbe" kör bil som en idiot (eftersom det bara är dom som kör illa  ) då kommer nog "jäkla fomme"!!!! Tjomme använder jag nog när någon bara är lite "tetig", ibland även när någon är lite rolig "himla kul tjomme" används kanske lite som man känner för iaf gör nog jag det...
zaaritha
02-07-2011, 19:00
Tjomme= lite underlig, för mej i Skaraborg!
När jag var barn, på 60-talet (i Skåne) kunde man säga tjomme om en lite udda typ. Sedan dök det upp ett uttryck som anspelade på en kongolesisk politiker som hette Tshombe. Dvs att en udda typ kallades för en Tshombe. Fubbick (INTE FOBBICK!!) är ett levande tillmäle här. Knäppskalle, ungefär. Fubbickahue (huvud) kan man också förstärka det med.
Fram för mer dialekter!
niggle
Meriona
05-07-2011, 22:59
Det där sista skriver jag under på! Älskar dialekter!  Men de där andra konstiga orden lät som marsianska?
gosta gubbe
05-07-2011, 23:26
För mig som bor i Östergötland har tjomme alltid varit en kille,någon man inte känner,någon man inte vet namnet på. Fomme däremot har jag aldrig hört talas om.Grina som någon skrev är här att skratta.Nu till något annat. Kuse är uppåt i landet en liten skalbagge,i Stockholm en snorgubbe,och i östergötland en Häst.
CITAT (Meriona @ 05-07-2011, 23:59)  Det där sista skriver jag under på! Älskar dialekter!  Men de där andra konstiga orden lät som marsianska?  Inte konstigt alls, helt naturligt här. Trist att allting bara slätas ut. Mina barn skäms för mig när jag använder mitt hemspråk. Utan att egentligen vilja vara sur gubbe, tycker jag att allting håller på att spolformas. Om man t.ex. åker tåg från Stockholm till Lund, är det nästan omöjligt att avgöra var man är när tåget stannar. Överallt bara IKEA, Plantagen, Bauhaus och Coop Extra.
Tetig här i Nässjö Jönköpingstrakten är en person som är besvärlig och tjafsig .Grina här är när man gråter lika så lipa då gråter man men man kan också grina illa om man äter något surt eller ogillar någon .Vet att lipa i vissa län är det samma som grimaser .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|