Full version: Beskära slån mycket
jota
Jag har förstått av en tråd att slån kan beskäras både vår och höst, och att under hösten minskar risk för rotskott. Vi har ett par stora (5 meter höga) slån buskar/träd som skjuter rotskott ganska vilt, samt skymmer stor del av våran tomt.

Hur bör man ta sig an detta? I första hand vill vi beskära de grenar som hänger över en del av våran tomt. I andra hand undrar vi om man kan tunna-ur hela trädet (-träden) för att de inte skall ta så stor plats.

Jag förstår att man också kan "plugga" de delar som man skär av för att förhindra rotskott, dock lite svårt om man tar många grenar, och eventuellt också lönlöst pga trädets stora storlek.

Några råd är mycket välkomna. Vi kan nog både tänka oss att försöka själva eller ta in hjälp.
Mvh,
Johan
*Stintan*
Man pluggar väl inte när man kapar grenar utan stubben om man kapar hela trädet.

Sen tror jag inte man får kapa sånt som står utanför ens egen tomt utan tillstånd av markägaren.
Huggorm
Är du säker på att det verkligen är slån? Fem meter är mycket för denna buske
Cilla
Man ska ge ägaren chans att beskära först. Att sätta glyfosatplugg kommer med stor sannolikhet leda till att hela bestånd dör eftersom de lever tillsammans med samma rotsystem.

När man gallrar ur ett slånbuskage kan man spara några som man stammar upp för att minska risken för stark rotskottsbildning. Uppstammade slån blir som små rätt fina träd.
jota
Tack för alla svar.

Självklart kommer vi ta detta i samråd med samfällighetsförening (träden står på allmänning) och grannar. Just nu är söker vi bara den bästa lösningen för att förhindra fler rotskott och att slippa hugga ner allt helt.

Skall dubbelkolla att det är slån, men vi är ganska säkra. Vad betyder "stamma up"?

Mvh,
Johan

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon