Full version: Gula klätterrosor
kemigatan
Kan någon komma med ett bra tips.Jag skulle vilja ha riktigt gula doftande klätterrosor som är tåliga.Har provat under några år .Planterat i bra planteringsjord.de har växt upp blivit ca 1,5-2 meter sedan tynat bort och dött.Jordmånen är grus sol från uppgång till middag ,skulle ha dom som rosenbåge.tycker så mycket om djupa gula färger och doften så att man blir salig.Hoppas att det finn en expert till mig också
Ezereht
Vilken zon bor du i, eller vilken del av landet?
Kajsa
Ser i din profil att du bor i Skåne, då kan du välja på många. Förbättra din jord med mycket kompost och kogödsel innan du planterar.
Här några gula förslag, ska dom vara i en rosenbåge bör rosen bli 2.5 - 3 m
Goldstern, zon 3 fruktig doft, zon 3
Leverkusen, doftar, zon 5
Lichtkönigin Lucia, doftar gott, zon 4
Kordes Rose Moonlight, doftar, zon 3
Goldener Olymp, doftar, blir ca 3 m, zon 3
Alla dessa blommar om

Goldener Olymp, blir inte så hög i min zon

Kordes Rose Aloha, stark fruktig doft, kraftiga färger, zon 3
ett ex har frusit bort i min zon

Googla efter bilder på rosorna och gå in på AOT/Roslistan och läs om varje ros.
Eva i Skåne
Djup gul färg skriver du. Det gillar jag också och då tror jag att du kan bli besviken på Leverkusen. Jag har två och knopparna är vackert gula, men blommorna blir ganska bleka. Annars är rosen vacker, men jag ville bara ge en hint om färgen.
kemigatan
CITAT (Ezereht @ 28-06-2011, 01:33) *
Vilken zon bor du i, eller vilken del av landet?

Hej
Jag bor i Skåne alltså zon 1
Kajsa

Här en bild på Leverkusen
Har inte kvar rosen, men du bor i zon 1 så det är skillnad, den ville aldrig hos mig. Enligt Rosbibeln LÅG 3.5 m hög x 1.5 - 4 m så den kan nog bli för bred i din zon på en rosbåge ?

Fråga annars på Flora Linnea i Helsingborg dom säljer barrota rosor över nätet men inte nu på sommaren.
Fredriksdals Trädgård har Rosdagar 2 - 3 juli i Helsingborg !
www.floralinnea.com
har köpt många rosor av dom

Jo, du kan köpa en 50 liters säck med Rosjord till varje ros och gräva ut stora gropar, då får rosorna en bra start, det är kanske enklare!
kemigatan
Detta forum är underbart ,jag har fått så vänliga ,fina tips på bara en dag
Tack alla ni ni vet inte hur glad jag blir.
Detta med trädgård har blivit min lina till att må bra(nåja ok i alla fall) .Har en liten trädgård men nmu sedan jag fick en leukemi som tar min sjöäl o mitt liv så är täppan en glädje de korta stunder jag orkar.
Tack jag blir rörd till tårar
Kajsa
Oj så tufft, en tröstekram från mig rose.gif
Ezereht
Ibland är det bra med liten täppa, får ibland frågor om jag inte vill ha eget hus så jag kan ha jättestor trädgård, men det vet jag inte om jag skulle vilja. Möjligen eget hus, men inte större trädgård egentligen. Med liten trädgård hinner man få det man har sådär gosigt som man vill ha det, och håller ogräset i någorlunda schak. Samt att utrymmesbristen får en att gräva bort det som är tråkigt och ersätta med annat, så det blir variation i alla fall. smile.gif
Alkemisten
Hoppas du orkar kämpa mot din leukemi!!
Styrkekramar!!

Har själv varit på jakt efter en gul klätterros. Nu har jag till slut beställt Goldstern. Det efter hjälp och tips från en duktig trädgårdsmästare på Lillsjöns handelsträdgård i Bålsta.
Jag bor i Zon 3

Monarda
Tycker att Maigold förtjänar att nämnas. Problemfri och doftande, hos mig i zon 4 blir den drygt 2 meter.

[attachment=62351:P7030798.jpg]
kemigatan
Tack
de ser fint gula ut ,och doftar de också (det finns knappast juvligare doft än rosor).
Ju kraftigt gulare och doftande ju gladare blir jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon