henrikandersson
Jag har fixat hem lite sand och jord (yrkesodlarjord från Blomsterlandet) och tänkte plantera om mina krukväxter för att ge dem så bra jord som möjligt. Skulle vara tacksam för tips om vilken jord jag ska ha till var och en av nedanstående växter. Alltså, vilka vill ha sandblandad jord? Hur stor andel sand/jord ska jag ha? Nåt annat att tänka på?

citron
avokado
timjan
gräslök
mynta
rosmarin
oregano
Alexander-VG-zon3
citron - Näringsrik jord med lågt ph. Till citronen hade jag nog valt en annan jord än den du har nu.
avokado - Lucker och näringsrikjord
timjan - Lucker och kalkrik jord.
gräslök - Lucker och näringrik.
mynta - Näringrik.
rosmarin - Kalkrik och lucker.
oregano - kalkrik och lucker.

Resten fungerar nog den jorden till, till kryddorna blanda i extra sand, lecakulor. ''medelhavs'' Kryddorna vill nog inte ha fullt så mycket näring som den innehåller, men testa och se ska du bara odla dom som ettåriga växter kvittar det nog.
henrikandersson
CITAT (flaxss @ 27-06-2011, 23:41) *
citron - Näringsrik jord med lågt ph. Till citronen hade jag nog valt en annan jord än den du har nu.
avokado - Lucker och näringsrikjord
timjan - Lucker och kalkrik jord.
gräslök - Lucker och näringrik.
mynta - Näringrik.
rosmarin - Kalkrik och lucker.
oregano - kalkrik och lucker.

Resten fungerar nog den jorden till, till kryddorna blanda i extra sand, lecakulor. ''medelhavs'' Kryddorna vill nog inte ha fullt så mycket näring som den innehåller, men testa och se ska du bara odla dom som ettåriga växter kvittar det nog.

Hur ser jag till att jorden till citronerna får lågt ph? Kan jag göra något med "vanlig" jord eller bör jag köpa något speciellt?

När det gäller att göra jorden lucker, hur kan jag tänka då? Innebär det att blanda ca 50/50 sand/jord eller hur bör man lägga upp det?

Kalkrik och näringsrik antar jag att jag smidigast får genom att köpa näringslösning respektive kalk?
Alexander-VG-zon3
Till mina citroner ger jag rhododendronjord som jag ev blandar upp med leca eller orkidékompost.

En näve grov sand, grus, leca till en liter jord. Eller nåt sånt, det är inte så noga. Planteringsjord och andra jordar är dock oftast näringsberikade och har ett neutralt Ph värde. Men man kan blanda i lite extra med långtidsverkande med sådana som vill ha mycket näring. Och kalk får man igenom trädgårdskalk (pulver, granulat) eller algomin. Visserligen dyrt men räcker kanske länge. Men det är inte heller så noga med kalket, det bara om man vill gå djupt i att ''blanda eget''.
henrikandersson
Aight, blir att testa sig fram lite med sandblandningen osv.
Tack för bra svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon