hjert
Jag har aldrig komposterat innan och lånade en bok idag som jag inte ens kom igenom för det verkade super svårt!!!

Min tanke är i alla fall att jag skulle vilja ha en enklare kompost med endast kompost galler ifall det skulle funka. Meningen med komposten är att jag skall kunna använda det som jordförbättring och gödning då jag kommer att ha höns. Mat avfall tänkte jag undvika att slänga i komposten på grund av att jag inte vill dra till mig råttor utan de får i stället hönorna.

Jag tänkte ha torv hos hönorna för det hörde jag skulle va bättre om man ville använda det senare. Men vad är det jag behöver tänka på? Vattna, lufta? Vad ska jag blanda ut det med, hur vet jag när det kan användas osv...???

Jag vet som sagt ingenting!!

Vad är fördelen med en varmkompost, är det värt pengarna??? Tror det är svårt att få med mig maken på det:)

Tar som sagt tacksamt emot alla tips och tricks smile.gif
Eva i Västerås
Jag skrev ett svar för någon månad sen om just enkel kompostering. Sök lite bakåt så hittar du nog.
Ligger högen öppen, så gör den inte alltför hög, typ ½m.
Grästorvor vill gärna gro, så lägg dom i botten i mitten.
Lite jord är bra att blanda i, det behövs inte mycket. där finns alla mikroorganismerna som sköter nerbrytningen.
Lägg högen lite skuggigt så torkar den inte ur så fort. annasa kan man behöva vattna nån gång.
Det ska vara fuktigt, inte blött.
Vänd högen på hösten och blanda i löv. Dom vill gärna kaka ihop sig, så blanda ihop dom med sommarens grejs.
På våren börjar du en ny hög bredvid. Ta en del av fjolårets hög och blanda i som uppstarthjälp.
Det är inte värre än att koka makaroner.
överkursen kommer när du vill kompostera mat, eller kompostera snabbt, men det kan man göra när man kommit igång.

Gör du en behållare, så bygg en av trä, eller snarare 2 eller 3, beroende på hur mycket su ska kompostera. Dom där gallergrejerna som säljs för kompost är bättre att bygga hundhägn av. En behållare ser mer ordningssam ut.

Lycka till!

Har du en inhägnad hönsgård, utomhus alltså, så kan du slänga in allt trädgårdsavfall till hönorna. De gödslar och vänder oupphörligt på allt kompostmaterial och du får snabbt den bästa kompostmylla du kan drömma om. När du tömmer hönshuset på torv (och hönsbajs) lägger du det också i hönsgården.
Ja, det luktar förstås hönsgödsel. Men kolla på daggmaskarnas storlek därinne så förstår du hur bra hönskomposten fungerar! Och hönorna jobbar på och verkar lyckliga.
hjert
okej, tack för tipsen, ska leta vidare i gamla trådar ocksåsmile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon