Jag har ett äppelträd på min ganska nyköpta tomt, som är ca 10 år gammalt. Det verkar aldrig blivit uppstammat och har en mycket låg stam som man måste huka sig för att komma under. Det finns nu 4 kraftiga grenar långt ner och några till högre upp. Vad kan jag göra för att inte förstöra trädet som fint. Jag vill få trädet högre så man kan sitta under trädet. Går det att kapa grenar som är så tjocka ( ca 7-10 cm i diameter)och sitter väldigt tätt?
Japp, och det är bättre att göra det nu än att göra det när de är 20 cm grova. Rätt tid är nu till och med september, en torr dag och med bra japansk såg som gör skarpa snitt.
Jag brukar ofta lägga upp uppstamning över ett par, tre år. Tar ett par grenar i taget så att det inte ska bli så många snitt och förlorade grenar på en gång.
Lägg snitten noggrant. Kapa den tunga grenen först så att det bara är en stump kvar. Lägg sedna snittet strax utanför grenkrage eller grenbarkås. Är du osäker, lägg snittet en bit utanför och vänta ett par år så ser du var grenkragen bbullar ut och vill övervalla. Kapa strax utanför.
Tack för svar!
Ska köpa en bra såg sedan sätter jag igång.
Jan af Lisö
30-06-2011, 20:51
Jag har en nioårig Amorosa (på A2) som också skulle behöva stammas upp, men jag har inte hjärta att göra det. Dessutom är grenarna längs ner de största och de finaste.
[attachment=62259:IMG_7889.JPG]