|
anki/ronninge
28-06-2011, 07:13
en kort fråga.
har sett en liten snok i dammen 3 gånger nu. äter snok guldfiskar?
KatteLatte
28-06-2011, 07:34
Har fått för mig att snok äter fisk och groddjur. Men guldfiskarna kanske är litet för stora för den får men hoppas?
anki/ronninge
28-06-2011, 07:47
verkligen!! Än har jag rätt antal guldfiskar i dammen  CITAT (KatteLatte @ 28-06-2011, 08:34)  Har fått för mig att snok äter fisk och groddjur. Men guldfiskarna kanske är litet för stora för den får men hoppas?
Gunilla T
28-06-2011, 08:01
Ja, har man damm så kommer snoken förr eller senare...jag hade fem!!! stycken samtidigt i våras. Och ja, de tar fiskar och grodor...man tror inte att de får plats med något stort i munnen men det får de...
Hur stora är guldfiskarna? Pratar vi 30-centimeters-bumlingar är det ingen fara, är det små 5 cm yngel så ligger de risigt till.
anki/ronninge
28-06-2011, 19:15
haha nej inga 30 cm bumlingar, ca 15 cm. Hoppas snoken försvann och att det bara var tillfälligt.. CITAT (Azur @ 28-06-2011, 18:06)  Hur stora är guldfiskarna? Pratar vi 30-centimeters-bumlingar är det ingen fara, är det små 5 cm yngel så ligger de risigt till.
Gunilla T
01-07-2011, 16:56
I dag höll jag på att få hjärtsnörp för plötsligt på en stig i trädgården höll jag på att trampa på en stor snok som hade fångat en stor groda eller padda, jag vågar inte säga vilket men stoor var den. Jag har ormfobi  och såna här syner underlättar inte precis... Jag hämtade min man som fick loss paddan , oskadd, och satte den i dammen. Men nog kan snokar ta stora byten ....usch! För några veckor sedan hittade jag en av guldfiskarna ca 5 m från dammen ...på land alltså. Fisken var en av de större och jag tror att snoken fångat den och släpat upp den på land och blev rädd när jag kom. Fisken överlevde inte...
anki/ronninge
04-07-2011, 12:10
hm jo snoken gör ju bara sitt "jobb" så att säga  Skaffar sig mat. men ok, jag har inte sett till snoken nu på några dagar ,jag får räkna in fiskarna varje dag , Lycka till med dina fiskar! CITAT (Gunilla T @ 01-07-2011, 17:56)  I dag höll jag på att få hjärtsnörp för plötsligt på en stig i trädgården höll jag på att trampa på en stor snok som hade fångat en stor groda eller padda, jag vågar inte säga vilket men stoor var den. Jag har ormfobi  och såna här syner underlättar inte precis... Jag hämtade min man som fick loss paddan , oskadd, och satte den i dammen. Men nog kan snokar ta stora byten ....usch! För några veckor sedan hittade jag en av guldfiskarna ca 5 m från dammen ...på land alltså. Fisken var en av de större och jag tror att snoken fångat den och släpat upp den på land och blev rädd när jag kom. Fisken överlevde inte...
CITAT (Gunilla T @ 28-06-2011, 09:01)  Ja, har man damm så kommer snoken förr eller senare... Vilken tur att "gubben" inte visste det när han grävde vår damm, han har ormfobi. Förra året dök det upp en snok och han höll sej på framsidan flera dagar efter det.
Jag har själv inga fobier så jag kanske inte riktigt förstår problemet, men varför inte skicka honom till en kognitiv beteendeterapeut och bota fobin? Orm och spindel-fobi är snabba och billiga att bota.
malcolm
18-07-2011, 12:47
CITAT (Gunilla T @ 01-07-2011, 17:56)  Jag hämtade min man som fick loss paddan , oskadd, och satte den i dammen. Men nog kan snokar ta stora byten ....usch! Varför snodde ni snokens mat, vad skulle du tycka om någon tog din mat?
Gunilla T
18-07-2011, 16:53
CITAT (malcolm @ 18-07-2011, 13:47)  Varför snodde ni snokens mat, vad skulle du tycka om någon tog din mat? Hmmm...funderar Slutsats...hellre hungrig en stund än långsamt ihjälkramad av orm
Fågelvägen
18-07-2011, 16:56
Två ganska små snokar har vi sett simma runt i vår lilla damm, på en gång alltså. Numera är grodynglen inte långlivade och grodorna är få. Saknar dem! Gunilla, klart att ni ville rädda paddan. Men kanske paddstackaren då blir fångad TVÅ GÅNGER av snoken. Paddor lär ju vara stationära, så den flyttar knappast någonstans trots skräckupplevelsen. "Naturen är god" påstår Arla.
Gunilla T
18-07-2011, 18:23
CITAT (Fågelvägen @ 18-07-2011, 17:56)  Två ganska små snokar har vi sett simma runt i vår lilla damm, på en gång alltså. Numera är grodynglen inte långlivade och grodorna är få. Saknar dem! Gunilla, klart att ni ville rädda paddan. Men kanske paddstackaren då blir fångad TVÅ GÅNGER av snoken. Paddor lär ju vara stationära, så den flyttar knappast någonstans trots skräckupplevelsen. "Naturen är god" påstår Arla.  Jag har sett en stor padda här i många år, precis som du säger så är de stationära, kanske är den född här i dammen - vad vet jag? Att en så ålderstigen padda lät sig överrumplas av snoken?...den har ju troligen klarat sig här länge och jag hoppas den lever. Arla har nog fel...naturen är varken god eller rättvis, den bara är
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|