Full version: Myror i pallkrage
Jojjo
Jag har problem med små svarta myror (några har vingar) i mina pallkragar där jag odlar köksträdgårdsväxter. Dom bygger upp stora bon av jord utmed kragens sidor. Sen står dom på tå och käkar upp mina jordgubbar :-( Jag kan väl inte lägga ut Myrrgranulat för det löses ju upp vid regn och sugs upp av växterna? Myrdosor är väl endast för inomhusbruk? Finns det något tips?
Red Top
Du kan försöka med att vattna ihärdigt runt kanterna i pallkragarna. Helst många gånger om dagen nu när det är varmt. Har du tur, så tröttnar de och flyttar. smile.gif

Jag är inte så säker på att de "står på tå" och äter dina jordgubbar. Det kan vara någon annan som kalasar på dem.
Jojjo
Vattnar regelbundet men inte flera gånger per dag då jobbar på dagarna ;-) De är bara de "gubbar" som kommer i kontakt med deras jordhögar som blir som urgröpta. Har inte upptäkt några andra djur som varit där.
Red Top
Om du är ledig några dagar i sträck någon gång, kan du ju testa att vatta överdrivet de dagarna. Bara längs kanterna på pallkragarna, eftersom det tydligen är där de håller till.

Hade samma problem förra året. Till sist blev jag sur på dem och rörde om ordentligt djupt ner i jorden runt kanterna. Sedan vräkte jag på vatten där. Det försökte snabbt flytta alla sina ägg. Efter några timmar var jag där och rotade och vattnade igen. Efter två dagar tröttnade de på att få sina bon förstörda av mitt evinnerliga rotande och vattnande och flyttade. smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon