4:an
min granne skriver just nu på facebook att hon fått in en grävling i koloniträdgården och undrar över bästa sättet att få ut den....någon???
Gossen Ruda
CITAT (4:an @ 28-06-2011, 08:43) *
min granne skriver just nu på facebook att hon fått in en grävling i koloniträdgården och undrar över bästa sättet att få ut den....någon???

Är den kvar? Går det inte att skrämma ut den? Kommer den "bara" på besök då och då är det enda som hjälper ett kraftigt nät som måste gå ner i jorden lite.
Det är i ett kolonistugeområde.....den måste ha gått vilse!
Gunilla T
Jag har alltid levt med grävling i trädgården. Den övervintrar nog här någonstans för ibland vid töväder kan man se spår i snön. Den får ungar också förstås som man kan få se ibland sent på kvällen. Den letar mask och sniglar och man kan se ibland i gräsmattan där den kört ner nosen i marken. Komposten är intressant förstås...

Vad jag vill säga är att den knappast gör någon skada, ibland kan jag hitta lite jord som den puttat ut i gångarna men annars har jag aldrig haft några problem. De har väl ungar nu så därför de kanske utvidgar sökområdet efter mat.

CITAT (Gunilla T @ 28-06-2011, 09:51) *
Jag har alltid levt med grävling i trädgården. Den övervintrar nog här någonstans för ibland vid töväder kan man se spår i snön. Den får ungar också förstås som man kan få se ibland sent på kvällen. Den letar mask och sniglar och man kan se ibland i gräsmattan där den kört ner nosen i marken. Komposten är intressant förstås...

Vad jag vill säga är att den knappast gör någon skada, ibland kan jag hitta lite jord som den puttat ut i gångarna men annars har jag aldrig haft några problem. De har väl ungar nu så därför de kanske utvidgar sökområdet efter mat.

Tack! Nu blev jag lite lugnare....såg framför mig hur jag går ut på kvällen för att släcka ljuslyktor och blir jagad av den "stora grävlingen" .....hihi! -fear-.gif
Gunilla T
Ingen fara...de är väldigt skygga.
Gossen Ruda
CITAT (4:an @ 28-06-2011, 12:37) *
Tack! Nu blev jag lite lugnare....såg framför mig hur jag går ut på kvällen för att släcka ljuslyktor och blir jagad av den "stora grävlingen" .....hihi! -fear-.gif

Inga problem, du skall bara ha på dig stövlar med äggskal i. När grävlingen biter dig i benen så släpper den när den hör kraset för då tror den att benet gått sönder. Två frågor finns kvar. Hur skall man få den skygga grävlingen att bita i stöveln och hur kul är det att gå med äggskal i stövlarna? biggrin.gif En del myter är seglivade. Jag avskyr grävlingen och har satsat på att hålla den ute med hjälp av nätstaket. Möjligen har jag väldigt gott om daggmask för när den letat mask ser trädgården ut som ett slagfält.
Har inte gubben trott jag var tokig innan så blir det i så fall bekräftat om jag skall gå ut och släcka lyktor och börjar koka ägg....haha!! giggle.gif Skall bege mig hemåt nu så får vi se vad som händer...har även fått råd att kontakta kommunens jägare som kommer ut och sätter en fälla så att den fångas in och kan släppas ut i frihet där den kan må bra!
Gunilla T
Men den har säkert ungar...
Gossen Ruda
Det kan vara en unggrävling som är ute på egen hand också.
Den är kvar.... crying.gif
Anki V
Jag säger som Gunilla…..

Jag har levt i största harmoni med ” trädgårdsgrävling” under många år. Vi stöter på varandra ibland när jag måste göra ett nattligt besök på ”huset”. Vi brukar då låtsas att vi inte ser varandra.

Den har aldrig ställt till med något.

/Anki
malcolm
Jag skulle bli glad om en grävling bosatte sig i min trädgård. wub.gif
Fotograf Johanna
Förra året hade jag en grävlingskompis som kom varje kväll klockan 23 och åt en honungssmörgås, men i år har jag inte sett till henne. Jag saknar henne.

[attachment=62416:blogg_205.jpg]
Jag är så uppriktigt glad för odla.nu...anledningen är att man får olika perspektiv på saker och ting...tack till er alla för era åsikter och tankar! Skall omvärdera mina tankar om grävlingen!! Lovar!
Gunilla T
CITAT (4:an @ 05-07-2011, 15:53) *
Jag är så uppriktigt glad för odla.nu...anledningen är att man får olika perspektiv på saker och ting...tack till er alla för era åsikter och tankar! Skall omvärdera mina tankar om grävlingen!! Lovar!

Då blir i alla fall jag glad smile.gif lev i harmoni med naturen!
tudor
En sommarnatt när jag och mina tre katter var ute i trädgården, kom grävlingen. DEN VAR STOR.
Mina katter satt på rad framför mig. En meter ifrån katterna gick den förbi. Kissarna tittade på den och såg ut som de tänkte " och där går du"
Då blev jag lugn biggrin.gif
Gossen Ruda
Grävlingar har mycket dålig syn och rör man sig inte kan de passera nära utan att märka ens existens. Luktsinnet är dock gott och även hörseln. De sköter sitt och har man tur händer det inte så mycket i trädgården när de är där. Det värsta som hände hos mig tidigare var att en gång blev en krusbärsbuske helt länsad förutom alla bär som trampades ner. Men, har man gott om daggmask går det lätt åt fanders.
dahla
Grävling kan ju vara ett gissel om/när dom får för sig att boa in sig under ett hus... dom kan underminera marken ganska ordentligt med sina gångar.

Jag hade en stubbe en gång i tiden som jag ville ha bort från gräsmattan... jag borrade ett gäng hål i stubben och fyllde hålen med honung och sirap lite då och då... på en sommar var stubben bortgrävd/söndertuggad av grävlingarna :-) Dom höll sig dock i en lya ett hundratal meter från huset och gjorde ingen skada där.

En kväll när jag satt med en pilsner på trappan kom en yrvaken grävling fram till trappan och nosade på mina tår... när den kände att jag var människa kastade han sig iväg några meter för att sen stanna upp och kolla åt mitt håll... han blev nog räddast av oss även om jag var lite rädd för att mina tår skulle bli grävlingföda ett tag :-)
dahla
CITAT
Kvinna attackerad av grävling

En hundrastande kvinna uppger att hon attackerats av fyra grävlingar. Händelsen inträffade i Motala.
– Jag såg hur grävlingarna gick över på andra sidan vägen. Där kom en tjej gående som den stora grävlingen gav sig på. Tjejen skrek hysteriskt och sparkade för att skrämma bort den, berättar Mia Gerdin för Motala Tidning.
Mia vände då hemåt.
– Då skrek grannen Kenth ”spring!” – och jag sprang för den stora grävlingen kom nu emot mig. Det var bara ett par meter mellan hundarna och grävlingen när jag lyckades ta mig in i A-ingången. Kenth slog i vägbommen och ljudet skrämde grävlingen. Han räddade oss, utan honom vet jag inte vad vi hade gjort, fortsätter Mia Gerdin.

Källa

Det lär väl inte vara så vanligt kanske... men min gissning är att det är årsgrävlingar som inte förstår bättre än att vilja busa lite med hunden...
malcolm
En gång när jag var ute med min kanot och låg och solade på en klippa kom det en grävling traskande bara någon meter ifrån min filt, försökte få fram kameran lite snabbt men den traskade bara vidare utan att ta någon notis om mig. Tyvärr blev det inget foto då jag var ovan med kameran och hann inte ställa in den riktigt.
Nickett
Har haft en grävling under min "lillstuga" i mer än 20 år.
Nu bryr jag mig inte så mycket längre men i början försökte jag jävlas
genom att täppa igen hans in och utgångshål, tog dock inte många dagar
förrän han grävt nya hål. Idag har han 3 st. på olika sidor av huset.
Under alla år har jag bara sett honom 2 gånger då han rusat ut och bort
över gräsmattan. Ibland är det hål i marken som jag misstänker att
grävlingen gjort annars är han inte till några problem.
Om grävlingen har mask och snigel som diet så skulle jag vara glad om han kunde börja äta lite mördarsniglar som börjat komma nu (har varit förskonad från dessa odjur tills för 2 år sedan).
Ungar har jag heller aldrig sett skymten av så det är kanske en hanne. smile.gif
SweetPotato
Grävlingar gör inte så stor skada bara av att vara där men om man vill att de flyttar har jag hört att man kan lägga ut lite stålulldränkta i diesel.. Vi fick en grävling att flytta från vår sommarstuga på detta sätt.
Jultorpet
Jo nog kan dom ställa till ordentligt i trädgården. Hade problem för ett antal år sedan med en grävling som grävde upp allt jag planterade om och om igen. Det höll på ett par år och den kom fram på sensommaren eller hösten.

IMG_6206.jpg

Kunde se ut så här när man kom ut på morgonen. Det var inte kul alls!

Hade ju grävlingar som gick genom trädgården tidigare också men bara gjorde små hål i gräsmattan. Den här grävde mest i rabatter som jag precis fixat till, grävt i, lagt ny jord och barkmull i och planterat nya växter i.

Till slut blev det kontakt med en jägare som kom med en fälla och morgonen efter kom han och skjöt grävlingen som gick i direkt första natten. Därefter har jag inte haft några problem.

Fler bilder finns i mitt album.

Grävlingskador

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon