Tullerull
Jag blir galen på allt gräs. Det slingrar sig in överallt. Jag har rabatter där jag har lagt markduk, varit noga med att rensa, planterat massa marktäckare för att slippa eländet.. och ändå dyker det upp överallt. Det är så svårt att rensa också när det liksom står upp massa grässtrån ur en bädd med täta marktäckare.
Annat otyg som maskrosor och kirskål är ju lättare att plocka bort efter hand, men gräs är så svårt.

Tänk om det fanns ett gräsdödarmedel som man kunde spruta över rabatterna, som bara tog död på grässtråna och inte påverkade de andra växterna. Det vore fantastiskt.

Men sådan tur har jag ju inte. Är det någon som har några tips?
KatteLatte
CITAT (Tullerull @ 28-06-2011, 10:35) *
Tänk om det fanns ett gräsdödarmedel som man kunde spruta över rabatterna, som bara tog död på grässtråna och inte påverkade de andra växterna. Det vore fantastiskt.

Skulle också vilja ha det......

Min strategi är att försöka dra upp gräset med rötter i samband med att jorden är mjuk efter regn. Kan inte komma på nåt bätre, tyvärr. (Har lerjord, så den beter sig som allt emellan gegga til betongkonsistens).
Tullerull
CITAT (KatteLatte @ 28-06-2011, 11:24) *
Skulle också vilja ha det......

Min strategi är att försöka dra upp gräset med rötter i samband med att jorden är mjuk efter regn. Kan inte komma på nåt bätre, tyvärr. (Har lerjord, så den beter sig som allt emellan gegga til betongkonsistens).

Ja det är ju ett tips så gott som något.. Det är bara så nedrans mycket! Men jag ska ge mig ut i regnet nästa gång, borde ju bli lite lättare att få upp rötterna då.
tack för svar
Gossen Ruda
Om gräset är kvickrot kan du få dra i åratal, rotsystemet är uppbyggt i flera lager. Då hjälper bara det utskällda Roundup. Avstrykning medelst skumgummisvampar är bäst.
Tullerull
[Då hjälper bara det utskällda Roundup. Avstrykning medelst skumgummisvampar är bäst.
[/quote]

Ja roundup är ju effektivt, men det är bara så mycket. Om jag har en tuva med martäckande nejlikor, så sticker det ju upp glesa grässtrån överallt i den. Det känns så drygt att stryka roundup på ett och ett liksom, men det är väl det jag får göra.. i väntan på att uppfinna det där gräsdödarmedlet jag nämnde tidigare..

det är nog inte kvickrot.. vanligt gräsmattegräs liksom.
Gossen Ruda
CITAT (Tullerull @ 28-06-2011, 14:19) *
[Då hjälper bara det utskällda Roundup. Avstrykning medelst skumgummisvampar är bäst.
Ja roundup är ju effektivt, men det är bara så mycket. Om jag har en tuva med martäckande nejlikor, så sticker det ju upp glesa grässtrån överallt i den. Det känns så drygt att stryka roundup på ett och ett liksom, men det är väl det jag får göra.. i väntan på att uppfinna det där gräsdödarmedlet jag nämnde tidigare..
det är nog inte kvickrot.. vanligt gräsmattegräs liksom.

Det bakvända Stroller Combi. biggrin.gif Hade inte alls varit dumt. Jag fick problem när kvickrot, tror jag det är, lyckades avancera ca 10 m över/genom ett sällan klippt gräsparti för att sen blomma upp i en rabatt. Jag drog och rensade utan att komma någon vart. Till slut blev det RU, två små tvättsvampar med medlet och så höll jag dessa lätt mot varandra med gräsståna emellan och drog uppåt. Snabbt och enkelt och efter 2 veckor var det brunt. Bara det.
Tullerull
Ja jag får bita i det sura äpplet o dutta på varje strå. Det är bara o lägga sig på alla fyra i rabatten o stanna där några timmar..

tack för svar!
Bengalow
Ett tips är att hålla näraliggande gräsmattor kortklippta. Har du "ängar" med gräs, så kommer det också in i rabatterna.
ingrid fuxwall
Innan man uppfann ogräsmedel fick jag bukt med det genom att gräva och plocka rötter - man kan utrota det och tar man till det tunga metoderna, de som lilla mor alltid gjorde blir det enklare - lycka till

CITAT (Tullerull @ 28-06-2011, 16:58) *
Ja jag får bita i det sura äpplet o dutta på varje strå. Det är bara o lägga sig på alla fyra i rabatten o stanna där några timmar..

tack för svar!

Ska man bli av med ogräs får man lägga ner väldigt mycket tid - vem har påstått att en trädgård sköter sig själv?
kerstin z5-6
trädgård är en pågående process.. inget man fixar o sen är det klart. Men vad gäller äxing hade jag gärna sett ett omvänt stoiller combi..tre år o omgivande ängar som inte styrs av mej .. suck
Bassam
Hej

Om man ska ta bort ogräs på handen , man ska göra en gång minst på vecka.

H:Bassam
Gossen Ruda
Idealet hade varit en helt ogräsfri och självgående trädgård men vi lever inte i landet Utopia. När det gäller ogräs och ogräsrensning så har jag provat på både manuell och kemisk bekämpning. Jag uppskattar att skillnaden i tidsåtgång ofta har en ungefärlig faktor på 10. Lägg därtill att man oftast inte behöver göra om det med kemisk metod. Alla har inte tiden eller lusten att handrensa i evighet. Amen. sleep.gif
Tullerull
Hihi.. Amen..

Jag vet att man hela tiden måste rensa o påta o fixa med trädgården. Det är det som är en del av tjusningen. Men ibland blir jag bara så trött när det är för mycket av någonting, som i det här fallet gräs. Det är överallt, upp och ner och ut och in.
I vanliga fall är jag inte rädd för att hugga i.. men det känns så lönlöst och övermäktigt bara. thumbdown.gif

kanske ska skaffa mig en kanin eller nåt och träna den att bara äta av gräset.. naughty.gif

smuleborg
CITAT (Tullerull @ 28-06-2011, 10:35) *
Jag blir galen på allt gräs. Det slingrar sig in överallt. Jag har rabatter där jag har lagt markduk, varit noga med att rensa, planterat massa marktäckare för att slippa eländet.. och ändå dyker det upp överallt. Det är så svårt att rensa också när det liksom står upp massa grässtrån ur en bädd med täta marktäckare.

Det låter som frö(o)gräs, rensa! Men rensa försiktigt, om du luckrar väcker du nya ogräsfrön till liv.

CITAT (Tullerull @ 29-06-2011, 11:11) *
Hihi.. Amen..

Ska du pensla varje gräsfrö i backen (rabatten) tar det tid, väldigt lång tid. Förmodligen helt utan effekt.
Gossen Ruda
Fördelen med bestrykningsmetoden är just att man inte behöver ner i backen och rota och mylla ner mer frön. Det är för övrigt inte fröna man skall bestryka, det ger ingen effekt. Sen gäller det att se till att inget gräs i närheten får tillfälle att fröa av sig.
Malvia
CITAT (Tullerull @ 29-06-2011, 11:11) *
Hihi.. Amen..

Jag vet att man hela tiden måste rensa o påta o fixa med trädgården. Det är det som är en del av tjusningen. Men ibland blir jag bara så trött när det är för mycket av någonting, som i det här fallet gräs. Det är överallt, upp och ner och ut och in.
I vanliga fall är jag inte rädd för att hugga i.. men det känns så lönlöst och övermäktigt bara. thumbdown.gif

kanske ska skaffa mig en kanin eller nåt och träna den att bara äta av gräset.. naughty.gif

Våra kaniner blir inte trött på allt gräs! Dom älskar dessutom maskrosor och kirskål, mm.

För övrigt så gäller det att minst en gång i veckan rens igenom rabatten på oönskade växter ( ogräs).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon