luzen
Förra året planterade jag fem storblommiga klematis invid stolpar, med tanken att de skulle klättra upp och göra min uteplats så där underbart lummig som i alla trädgårdstidningar.

I vintras knäckte snön av varenda en ungefär 2-3 cm över marken, men alla kom igen och stack upp små gröna skott, 5-10 per växt. Jag vårdade dem ömsint och de växte och växte.

Så en kväll kom regnet och morgonen efter var fyra av fem klematisar i princip jämnade med marken..

Jag har provat Natria (på, runt och mellan växterna, har även spritt det runt hela trädgården). Snigelbeståndet har minskat men de som finns verkar allihopa äta just mina klematis. Har lagt träflis runt växterna -funkar inte. Har lagt sand -funkar inte. Kaffesump -funkar inte. Sprayat kaffe på växterna -funkar inte.

Är på gång att köpa "snigelmattan" och lägga runt -nån med erfarenhet? Eller nåt annat med koppar i? Men sniglarna kanske fortfarande kan klättra längs stolparna? Sandpapper -funkar det?

Den klematis som hunnit växa sig stor verkar inte lika intressant för sniglarna. Kanske man kan täcka de små med något skydd tills de blivit större?

Jag är desperat!! ranting.gif

luzen
CillaM
Lägg ut en ölfälla eller en fruktfälla som du kan vittja med jämna mellanrum, en bra bit ifrån dina växter som du vill skydda. O tillägger att klematisstekelns larver är också väldigt glupska, och osynliga till en början, men vänder du på bladen kan du se gröna larver mumsa. Trampa ihjäl dom.
MissLeia
Jag har aldrig snigelproblem med mina klematis. Jag har tvestjärtsproblem istället... *suck* Du är säker på att det är sniglar och inte andra skurkar? Så att du ej slåss mot "fel" fiende?
fvd
Det undrar jag också har du sett sniglarna ? I så fall kan jag rekommendera nematoder. Jag kom just in efter att ha vattnat ut sådana jag började med det förra året och har inte sett en snigel sedan dess.
varghem
Min styvklematis blev attackerad av sork istället, har inte sett några sniglar på den dock, så jag undrar om det verkligen är dom som orsakar problemet. Jag hägnade in min med ett tunt galler och sen dess har den fått vara ifred
luzen
Japp jag ser sniglar äta på dem nästan varje kväll... dunno.gif

Nu har jag lagt ut nån sorts "snigelbarriär-medel" i en ring runt och under några kvällar har de fått vara ifred, håller tummarna för att detta funkar. Måste antagligen fyllas på så fort det regnar men det kan vara värt ett försök.

Vad är nematoder? Är det giftigt?
Bassam
Hej

Det är naturliga fiender mot sniglar o maskar.

H:Bassam .
Maggan H
Salt! Det passerar dom inte, inte heller koppartråd som kanske kan viras runt både stödpinnen och stjälken.
luzen
Tack för alla tips! Imorrn ska jag fixa "snigel-och ogräsmattan" runt växterna, därefter snigelbarriärmedlet i en ring runt mattan. Koppartråd ska viras runt stolparna och snigelfritt spridas ut i närområdet.

Om detta inte håller sniglarna borta ger jag upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon