Min morfar använde dom när han körde smågrisar till torget i Mellerud förr i tiden. Vi har haft dem i ladan till ingen nytta, och ingen var intresserad av att köpa dem så vi började fundera på att såga upp dem till ved.
En dag behövde vi snickra en ny dörr till stallets gödselutkast och då återanvände vi den ena grislådans botten till det. När dörren var klar stod vi där med en STOOOR låda utan botten när min sambo utbriser, "kan du inte ha den som drivbänk!" Å va glad jag blev!

Äntligen ett användningsområde för dessa gigantiska lådor som bara stått ivägen inne i ladan.
Till våren ska vi ta bort botten i den andra stora grislådan också så att även den kan användas som drivbänk. Jag tror inte att jag har fönster som passar storleksmässigt men en träram som jag spänner plast på borde fungera tills jag får tag i gamla fönster i rätt storlek och antal.
Den tredje och betydligt mindre lådan ska nog få behålla sin träbotten och den ska kanske få bo närmare huset där jag kan ha "vardagsgrönsakerna".
Lådorna är helt oimpregnerade och jag vet inte om jag ska olja in dem med linolja eller låta dem vara som de är. Får se vad tiden och lusten räcker till när det blir dax.
Färsk hästgödsel att fylla dem med har jag i överflöd. Tänkte ha ett lager planteringsjord över gödseln så borde den kunna fungera som varmbänk för tidigare start. Sen i sommar får nog squash eller ev pumpa växa där. Det borde växa så det knakar med så mycket gödsel.
Ja, ja....inte så mycket av intresse för er kanske men jag var ledsen och behövde något annat att tänka på en stund. Något roligt som kan skingra tankarna för en liten stund.