linusida
28-06-2011, 11:06
Hej
Det är första gången som jag har växthus. Med liv och stor lust har jag planterat både tomater, gurka och melon. Tomaterna har många blommor men inga tomater änn. Måste man göra på något annat sätt med pollineringen om man har tomterna i växthus änn på friland?? Vet inte vad det är för sort men det är vanliga tomater som ska tjyvas.
linusida
Eva 33c
28-06-2011, 11:42
Man kan hjälpa till genom att ruska lite lätt på plantorna när man tittar till dem.
aromata
28-06-2011, 16:33
Slå med en blompinne eller liknande på stammen en gång per dag så att blomklasarna hoppar till en aning. Då får du bra pollinering. Tomat är vindpollinerande.
Davidoff
28-06-2011, 17:43
Men här måste jag passa på att påpeka att jag blev väldigt förvånad när jag läste det första gången: "slå med en blompinne". Hm, varför en blompinne? :-) Ok, jag fattar, slå med vad som helst. Men jag tycker nog en tunn blompinne känns som ett dåligt alternativ. Men lustigt att det står så överallt.
Jag ruskar dem i stammen i närheten av klasen...men det är jag det. :-)
aromata
28-06-2011, 19:20
Blompinne är en liten tunn bambusplit-pinne som man ofta stöttar upp tomat- och gurkplantor med innan man binder upp dem. De flesta har säkert sådana hemma. Det går naturligtvis med vilken pinne som helst men är den för stor bryter du kanske blad och klasar om du har otur. Det viktiga är att blomklasen hoppar till lite.
Eva 33c
28-06-2011, 19:35
Men varför pinne överhuvudtaget? Fingrarna funkar ju precis lika bra?
Davidoff
28-06-2011, 19:50
Precis.
Obs, Aromata, det var inget angrepp på ditt inlägg, utan en reflektion jag gjorde när jag läste det på andra ställen. Jag tänkte: "ok, måste skaffa en "blompinne" för det behöver man till att befrukta tomaterna. Eller vänta nu, man ska bara få blommorna att darra lite...kan nog hoppa blompinnen." :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.