Full version: Slanggurka
cillapilla
Min slanggurka verkar trivas ypperligt i sin stora kruka, men nu börjar den växa ur sitt tomatväxhus på altanen och det kommer massa sidogrenar som också bär frukt. Ska de bindas upp på samma sätt som huvudgrenen: ett varv mellan varje bladpar?

Dessutom börjar stammen se lite torr ut längst ner. Vad gör man åt det? Kupar upp jord?

Första gången jag provar gurka så tacksam för tips!

/Cillapilla
rosita
Jag plockar bort alla sidogrenar direkt. När plantan når taket, brukar jag låta 2-3 grenar hänga ner, övriga kniper jag bort. Annars blir det en djungel som jag inte kan reda ut.
Bassam
Hej

Det är bättre om man borta dem.
H:Bassam
cillapilla
Tack, nu ska jag försöka rensa försiktigt i min djungel smile.gif
rosita
Förresten... Du ska inte kupa upp jord runt stammen! Då finns det risk att det blir rothalsröta.
cillapilla
Nu har jag rensat lite sidogrenar och faktiskt tagit bort tomatväxthuset och istället fäst trådarna i taket. Hoppas att det var en bra idé, det blir ganska mkt växhuseffekt ändå under plasttaket på min altan ...

Nu ser plantorna lite trötta ut men de kanske tyckte jag hanterade dem lite burdust :/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon