Pia L
Snälla, jag behöver tips på hur man säkrast avlägsnar ett getingbo som sitter i nerkant på huset gömt bakom blommorna i rabatten, jag märkte det när jag skulle rensa ogräs och blev anfallen av en sur geting som tillkallade förstärkning.
Maken har fått för sig att han ska ta bort det när han kommer från jobbet med dammsugaren!!!
Jag vill ha snabba tips på bättre lösningar innan han blir stungen han med.
kentbra
Ta vattenslangen och en kraftig stråle, och spola bort det.
Enkelt och getingar verkar inte bli lika förbannade när man använder vatten.

KatteLatte
Sent kvällsstid. Då är getingarna mindre aktiva.

Är det väldigt litet kan du bara ha ned det i en plastpåse, är det större så töm en burk Radar i det först.

Har du försäkring på Anticimex så ring dom.
Pia L
Vad tror ni om min idé att kompromissa lite med maken, det är en industridammsugare och jag vill att han fyller den med vatten och lite diskmedel innan han suger upp getingarna, då bör dom ju drunkna tänkte jag......eller tänkte jag fel nu?
Bengalow
Jag har använt dammsugare i alla år mot getingar. Man får stå och passa ibland flera dagar, med minsta munstycket. Ett getingbo överlever inte med för få individer. Ganska snart upphör det att fungera.
Det senaste boet var stort som en fotboll, på vinden till vårt hus. Efter 2 dagar kraschade jag booet med en piassavkvast och sprang som f-n. 5 stick fick jag, men getingarna försvann. Alltså dammsugare. Och dom dör direkt i dammsugaren, annars kan man ju sätta en pappertuss i insuget efter färdigt arbete.
Pia L
Jodu, maken sa också att man kunde stoppa en papperstuss för att hindra dom att komma ur dammsugaren, jag ifrågasatte då vad han tänkte med. Getingar gör ju sina "pappersbon" av trä så nog kan väl dom tugga sig igenom lite papper.
Nu är boet borta i alla fall, det blev en kompromiss med industridammsugare för att suga ur det mesta ur boet, spola med kraftig stråle på boet vid röret och slurp så åkte det in, utanför var gräsmattan full av "larver" eller vad dom kallas i det stadiet.
Nästa steg var att suga upp hett vatten med såpa för att dränka/skålla getingarna och för säkerhets skull så är dammsugarröret nedstucket i en hink med vatten så dom absolut inte kan smita.
Lätt hysteriskt kan det ju tyckas, men eftersom jag är hyperallergisk mot getingar så känns det som en bra och säker sak efter att jag rensat ogräs med huvudet mindre än en halvmeter ifrån ett getingbo....jag får gåshud bara jag tänker på det :-(
Bassam
Hej

När jag var barn , jag attackera dem med eld nästan varje dag , men en dag stannade de mig och de attackera mig , jag fick över 10 stickar på min huvudet, min huvud blir som 3 fotball, jag vågar inte lämna rummet före 15 dagar minst, de är jätte duktiga

H:Bassam
KatteLatte
CITAT (Bassam @ 29-06-2011, 02:22) *
Hej

När jag var barn , jag attackera dem med eld nästan varje dag , men en dag stannade de mig och de attackera mig , jag fick över 10 stickar på min huvudet, min huvud blir som 3 fotball, jag vågar inte lämna rummet före 15 dagar minst, de är jätte duktiga

H:Bassam

Stackarn!

Men att elda på dom om boet sitter på huset kanske är litet farligt? -fear-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon