eml
Nu är jag rätt förvirrad...wacko.gif, har sett vissa hemsidor som säger att chili (capsicum annuum) är ljusgroende, stämmer det??? Har tidigare sått på 1/2-1 cm djup och det har funkat jättebra, men nu har jag en sort ("Hungarian Yellow Wax Hot") som inte vill gro, kan det vara att de behöver ljus? Vad gäller för paprika?

Paradisblomster (Cleome hassleriana), gäller något speciellt för dem? Har haft de i vatten 2 dagar och sedan ner i såjord på ca 1/2 cm djup och bara tre av 30 fröer har grott. Har nu sett en hemsida där det står att de behöver ha en kylperiod och en sida som säger att de vill ha skillnad på dag/natt-temperatur medans Impecta bara säger "lägg i vatten två dagar" plus "sås inomhus eller i växthus under februari-mars". Sådjup???

Är det bara jag som tycker Impectas såråd är rätt dåliga??? Bara allmäna råd, ingenting om sådjup, varm/kallgroende el.dyl. Tänkte förra året efter att ha sett de minimala råden att "aldrig mer...", men så kom katalogen med förföriska bilder och vips så var en beställning gjord och nu står jag där igen och vet inte vad jag ska tro... sad.gif Har försökt söka på nätet (bl.a på de sidor som länkats till i tidigare inlägg), men det finns som sagt lite olika bud att tillgå. Har någon egna erfarenheter att dela med sig vore jag tacksam!
Åsa, mälardalen zon 2
Paprika och chili brukar jag täcka med lite jord och de brukar gro bra, även på jobbet behandlar vi dem som mörkergroende. Vissa sorter Capsicum gror snabbt andra kan ta god tid på sig, lite undervärme så jorden har en temp på ca +25-27C kan skynda på groningen.

Tror Cleomen kan vara lite mer åt det ljusgroende hållet, har hittat viss info som indikerar det. T & M skriver exempelvis att man bara ska täcka fröna med ett tunt lager och att ljus kan hjälpa groningen.

T & M:s såinstruktion Cleome:
Sowing Instructions: Sowing Time: January to April. Sow seed in pots or trays of moist seed compost and cover with a very fine sprinkling of compost or vermiculite. Keep at a constant temperature of between 20-25C (68-77F). During germination, allow the temperature to reduce at night. This will occur naturally if using a heated propagator is avoided. After sowing, do not exclude light as this helps germination. Keep the surface of the compost moist but not waterlogged; germination will usually take 10-21 days.

Tycker också att Impectas såråd är urusla man måste göra som Impecta rekommenderar i katalogen under Allmänna försäljningsvillkor = "Skaffa gärna information om de växter du tänker odla. I bokhandeln finns många bra växtböcker"

Vill du handla av en firma som ger rejält bra odlingsinfo så finns Runåbergs fröer, de är dock inriktade på grönsaker. Det står inga odlingsråd på påsarna men odlingsinformationen är väl utformad i katalogen. Odlingsråden för de olika grönsaksgrupperna är nästan på en sida vardera. Man får t.om lära sig lite om historia, hur man odlar eget frö mm.
eml
Stort tack Åsa! Ska sätta chilin+paprikan i badrummet (golvvärme) så kanske de får fart. Antar att det är OK utan ljus tills de tittar upp. Får väl försöka kratsa bort lite jord över Cleomen och se om det hjälper...
cinis74
Jag har också sått Hungarian Yellow Wax och den tog lite tid på sig innan den kom upp - drygt två veckor. Hade sålådan på fönsterbrädan med ett element under, så ge inte upp, de kommer nog. biggrin.gif

Mvh Cina
nilla
Samma här! Hungarian Yellow Wax tog ca två veckor sen grodde nästan alla. Sådde på ca 0,5 cm djup i småkrukor i sålåda, rumstemperatur.

Däremot grodde bara en av åtta sådda kronärtskocksfrön "Green Globe" - nån som vet om dom brukar vara kinkiga?

Gunilla
Susanne i Linköping
Söligaste chilin jag sådde i fjol var tepin. Först frampå höstkanten (!) tittade en ynklig grodd fram (tur att jag hade andra plantor på samma ställe så att krukan fick vatten hela sommaren). Nu har plantan 6 små blad och är 2,5 cm hög. När jag skolar om mina nysådder ska jag ge den en större kruka och lite näring så får vi se om den växer lite. Och om det verkligen är chili eller något annat som hamnat i krukan.

Hungarian Yellow Wax sår jag inga i år eftersom två plantor har övervintrat och blommar så smått just nu.
nilla
CITAT (Susanne i Linköping @ 27-02-2004, 14:33)
Hungarian Yellow Wax sår jag inga i år eftersom två plantor har övervintrat och blommar så smått just nu.

Vad kul att den kan övervintra!
Har du haft den inne som krukväxt eller i växthus/garage el. liknande?

Gunilla
Kajsa
Har satt dessa chili, Sweet Banana, Jamaican Bell och Cayenne Long Slim
alla kom upp på två veckor, blandade perlite i såjorden, annars står dom
i ett söder fönster, inget annat special.
Susanna
CITAT (nilla @ 27-02-2004, 10:11)
Däremot grodde bara en av åtta sådda kronärtskocksfrön "Green Globe" - nån som vet om dom brukar vara kinkiga?

Gunilla

Jag hade den både förra året och i år. Grobarheten har varit runt 80%, ganska bra alltså. Jag har haft krukornai ett inneväxthus med värme och med lysrör.

Hoppas några fler gror för dig!

Susanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon