Full version: Kruka till banan?
Davidoff
Jag köpte en bananplanta (vanlig "prydnadsbanan") och tror naivt att jag kommer att få klasar nästa år.
Men hur stor kruka ska dom ha? Specialjord? Ska man t o m gräva ner den? Bra att ha den kvar i växthuset eller bättre ute?

Och framför allt: kommer jag att få bananer?
Alexander-VG-zon3
lerkruka eller plast kvittar, dock gillar bananer mycket fukt i jorden under sommaren. Näringsrik jord har funkat bra för mina, och så mycket vatten och extranäring under sommaren.

För ''vanlig'' krukväxtbanan krävs tropiskaförhålladen för att den ska ge bra med frukt, men visst går det även om det är ovanligt och dom måste bli äldre än ett år det är inte alltid frukten blir ätlig. Huvudskottet som bär frukt vissnar ner efter den gjort sitt.

Ha kvar den i växthuset där kommer den må bra, den gillar inte kyla och passar inte bra att grävas ner, köldtåligare bananer kan dock utplanteras under sommaren men tas sedan in när bladen frusit.
Davidoff
Toppen! Hur stor kruka? Köpte den med kanske 17 cm kruka och plantan 50 cm hög. Ok? Är det "tropiska förhållanden" i ett växthus eller för torrt?
Alexander-VG-zon3
Växthusmiljö är inga problem, är krukan igenom rotad ? öka annars krukan vartefter den växer med 3-6cm.
Davidoff
Tänkte inte på det. Ska kolla och avgör då huruvida jag ska plantera om. Kan man alltid tänka så?
ogon
Jag har en banankrukväxt och den börjar vissna.. :-((
Bladen gulnar och inget hjälper... Har den drabbats av ngn växtsjukdom, tror ni??
Det kom upp ett skott bredvid moderplantan som jag separerade och planterade om. Men bladen även på den plantan börjar gulna :-((

Ska den stå blött hela tiden??? Vattna varje dag alltså??

villy
Vilken är den vanligaste sorten av bananplantor? Jag köpte min i en handelsträdgård och det stod bara Bananplanta. Den var typ 20 cm hög när jag köpte den (för ca 4 månader sen) och nu är den ca 1 meter hög. Den växer som bara den. Jag har den inne med extra belysning och duschar den flera gånger om dagen. Hur stor blir den? Borde man ställa ut den? någon som vet?
Alexander-VG-zon3
CITAT (villy @ 01-07-2011, 17:25) *
Vilken är den vanligaste sorten av bananplantor? Jag köpte min i en handelsträdgård och det stod bara Bananplanta. Den var typ 20 cm hög när jag köpte den (för ca 4 månader sen) och nu är den ca 1 meter hög. Den växer som bara den. Jag har den inne med extra belysning och duschar den flera gånger om dagen. Hur stor blir den? Borde man ställa ut den? någon som vet?

Det är ju svårt att säga hur du ska göra när man inte vet arten/sorten. Men olika namnsorter av Musa acuminata är vanliga, därefter är både Musa basjoo, Ensete ventricosum, Musella lasiocarpa ''hyfsat'' vanliga i sverige även i handeln.

Extra belysning nu tycker jag dock låter överflödigt om man har tillgång till ett fönster. Musa acuminata Kan i kruka nå 1-2m beroende på sort.

CITAT (ogon @ 01-07-2011, 15:46) *
Jag har en banankrukväxt och den börjar vissna.. :-((
Bladen gulnar och inget hjälper... Har den drabbats av ngn växtsjukdom, tror ni??
Det kom upp ett skott bredvid moderplantan som jag separerade och planterade om. Men bladen även på den plantan börjar gulna :-((

Ska den stå blött hela tiden??? Vattna varje dag alltså??

hur sköter du den ? hur står den ? ser du ohyra på den ? vet du vad det är för art/sort? när det är varmt och soligt väder och den växer mycket ska dom ha mycket fukt (kan även stå i vattenbad på någon cm, om det är riktigt varmt där den står). Också mycket näring. Under vintern eller vid kallare/svalare temp och mer mörker behövs inte lika mycket vatten. Då kan man låta den torka upp lite innan man vattnar igen.

CITAT (Davidoff @ 28-06-2011, 19:44) *
Tänkte inte på det. Ska kolla och avgör då huruvida jag ska plantera om. Kan man alltid tänka så?

Det beror ju på vilken växt det handlar om, men när rötterna börjar fylla krukan till max och växa ut en massa rötter igenom hålet i botten och man ser en rotmatta vid ytan så är det dags att plantera om eller för dom som tål det rotbeskära.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon