HannaNord
Vad finns det för ängsblommor som blommar på hösten? Jag håller på att anlägga en äng kring huset men har idétorka!
Azur
Ängsvädd blommar ända fram till hård frost.
Olle A
Kungsmynta hör till mina favoriter på sensommaren och hösten, likaså rödklint, väddklint och svartklint. De är också mycket populära bland fjärilar och humlor.

Olle
ingrid fuxwall
CITAT (Olle A @ 28-06-2011, 23:16) *
Kungsmynta hör till mina favoriter på sensommaren och hösten, likaså rödklint, väddklint och svartklint. De är också mycket populära bland fjärilar och humlor.

Olle

Har du någon bild på vädd och svartklint? Skulle jag nog gärna vilja ha
Olle A
Här är svartklint med tistelfjäril, sexfläckig bastardsvärmare och en humla. Väddklinten har nästan likadana blommor men djupt flikiga blad. Frön av båda sorterna får du gärna till hösten.

[attachment=62178:Svartklint.jpg]

Olle
Azur
Notera att om du tänker göra en äng så är de flesta typiska ängsblommor tidigblommande för att de ska hinna sätta frö innan slåttern i augusti.
Jag har mycket få, om några, blommor på min äng efter slåttern.

Jag tittade på foton jag tagit strax innan slåtter i augusti, och såg blommor av blodrot, stor blåklocka, gullris, rödblära, och ängsvädd. Det var inga mängder, utan enstaka "eftersläntrare".
HannaNord
CITAT (Azur @ 28-06-2011, 23:45) *
Notera att om du tänker göra en äng så är de flesta typiska ängsblommor tidigblommande för att de ska hinna sätta frö innan slåttern i augusti.
Jag har mycket få, om några, blommor på min äng efter slåttern.

Jag tittade på foton jag tagit strax innan slåtter i augusti, och såg blommor av blodrot, stor blåklocka, gullris, rödblära, och ängsvädd. Det var inga mängder, utan enstaka "eftersläntrare".

När brukar det vara lämpligt att slå (mellansverige)?

Tack alla för tipsen! Vad bra att vädden blommar så länge, för det har jag en hel del av :-) Även klint - svartklinten blev tyvärr nermejad av min hjälpsamme far för ett par år sen... rolleyes.gif
*Stintan*
Första hälften av augusti brukade jag slå, lite beroende på väder och när jag haft tid.
Olle A
Jag slår numera i mitten-slutet av september, så att insekterna bättre ska hinna förbereda sin övervintring och även de sena blommorna hinna sätta frö.

Olle
Azur
CITAT (Olle A @ 29-06-2011, 13:21) *
Jag slår numera i mitten-slutet av september, så att insekterna bättre ska hinna förbereda sin övervintring och även de sena blommorna hinna sätta frö.

Det lär ska vara det optimala.

De senaste åren har jag slagit i juni och en gång till i augusti för när jag köpte marken för... vad är det, fyra? år sedan var "ängen" igenvuxen och bestod uteslutande av älggräs och sly, och efter de första två åren insåg jag att jag måste slå innan älggräset sätter frö.
ingrid fuxwall
CITAT (Olle A @ 28-06-2011, 23:35) *
Här är svartklint med tistelfjäril, sexfläckig bastardsvärmare och en humla. Väddklinten har nästan likadana blommor men djupt flikiga blad. Frön av båda sorterna får du gärna till hösten.

[attachment=62178:Svartklint.jpg]

Olle

Så vackra blommor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon