Full version: Rosa 'Goldfassade'
Alexander-VG-zon3
Hej hej

Har idag köpt en Rosa 'Goldfassade' vad jag förstår är det en gulblommande klätterros ? men på etiketten står där inget på svenska eller för Svenska förhållanden. Så skulle gärna vilja ha lite info

Vilken zon går den till ? Vilket läge fungerar den i ? bästa jorden för denna ros ? blomning ? höjd kan jag dock utläsa på etiketten 2-3m, blir den det även här?

Tack i förväg för information och råd.
Kryddan03
CITAT (flaxss @ 28-06-2011, 20:14) *
Hej hej

Har idag köpt en Rosa 'Goldfassade' vad jag förstår är det en gulblommande klätterros ? men på etiketten står där inget på svenska eller för Svenska förhållanden. Så skulle gärna vilja ha lite info

Vilken zon går den till ? Vilket läge fungerar den i ? bästa jorden för denna ros ? blomning ? höjd kan jag dock utläsa på etiketten 2-3m, blir den det även här?

Tack i förväg för information och råd.

SvePlantInfo hade lite, lite info om den:
Goldfassade

Zon 1-3 säger de men vet inte hur pass det stämmer.
Alexander-VG-zon3
thanks.gif
Jag hittade faktiskt också det sen, så det är väl precis att det går hos mig. Men då har jag höjd, gul blommande klätterros, ev zon 1-3, Har iförsig inte emot att ha en utmaning när det gäller härdighet.
Kryddan03
CITAT (flaxss @ 28-06-2011, 21:04) *
thanks.gif
Jag hittade faktiskt också det sen, så det är väl precis att det går hos mig. Men då har jag höjd, gul blommande klätterros, ev zon 1-3, Har iförsig inte emot att ha en utmaning när det gäller härdighet.

Du skall väl pluppa ner den direkt i jord, antar jag och inte i kruka, så då kan du ju gôtta till det lite varmt och skönt för den till vintern. Lycka till! Väldigt snygg! smile.gif
Kajsa
titta på www.helpmefind.com
där finns några bilder, Tysk ros av Karl Baum 1967
Kajsa
Jag Googlade på namnet och fick upp många vackra bilder !
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kryddan03 @ 28-06-2011, 21:24) *
Du skall väl pluppa ner den direkt i jord, antar jag och inte i kruka, så då kan du ju gôtta till det lite varmt och skönt för den till vintern. Lycka till! Väldigt snygg! smile.gif

Sitter och små fnissar för mig själv, gult fasadtegel är det här, och så har jag köpt en gul ros. Verkligen väl matchat giggle.gif .

Ja hade tänkt att sätta den i jorden, Mot en östvägg. Får hoppas att den trivs. Ja den ser vacker ut på bilden på etiketten, fast lite bakker färgad är den men ändå.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kajsa @ 28-06-2011, 21:47) *
titta på www.helpmefind.com
där finns några bilder, Tysk ros av Karl Baum 1967

Kollade där nu, vacker bild på rosen hittade jag. Men där står usda zon 6b, fick intill väggen och uppe på balkongen -23c, på öppnare platser ner till -25c i vintras, får kanske vira in den i värmekabel (ska använda det till en annan växt i samma rabatt) giggle.gif hur blommar generellt sett storblommiga klätterrosor ?

CITAT (Kajsa @ 28-06-2011, 21:53) *
Jag Googlade på namnet och fick upp många vackra bilder !

Ja den är fin, hoppas den vill blomma i år. Där är inga knoppar på den. Men ska verkligen fjäska för den nu framöver.
Kryddan03
CITAT (flaxss @ 28-06-2011, 23:52) *
Sitter och små fnissar för mig själv, gult fasadtegel är det här, och så har jag köpt en gul ros. Verkligen väl matchat giggle.gif .

Ja hade tänkt att sätta den i jorden, Mot en östvägg. Får hoppas att den trivs. Ja den ser vacker ut på bilden på etiketten, fast lite bakker färgad är den men ändå.

Precis som Kajsa googlade jag på den och den är förvånansvärt "jämn" i färgen på en massa olika bilder.
När jag blir förtjust i en ros brukar jag bildgoogla och oftast får man upp minst sagt varierande färgintensitet om man jämför med "säljarens" bilder. Fast den här verkar lika gul på de flesta bilder. smile.gif
Det blir säkert gôrfint mot det sextio-/sjuttiotalsgula teglet. "Snus är snus [...] om än i gyllene dosor men rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor." giggle.gif

Östervägg blir väl jättebra för det jobbiga när man skall "zonmanipulera" är ju ofta varm vårsol i söderläge och tjäle kring rötterna.
Alexander-VG-zon3
Nu blommar den dock bara två blommor, synd jag inte hann ta kort på knopparna trodde först det blivit fel och var en röd ros, knopparna var riktigt mörkröda och väldigt vackert sen när det sprack upp i gult nu är det mer rosa där det röda var. Med tanke på allt regn och väder som varit så verkar blommorna vara väldigt vädertåliga.

Bilder

Kajsa
Tjusig, gula rosor är flott rose.gif
Alexander-VG-zon3
Tack ja jag tycker den är fin, den är inte så hög än och jag hoppas dom nya skotten hinner invintra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon