Full version: Vallmo
Berith
Hittade den här vallmon, Meconopsis napaulensis,
nån som vet om det finns nåt svenskt namn på den?

Enligt exoticgarden.fi heter den
kaskadbergvallmo eller sidenvallmo,
men söker man på det får man inget napp!

Thomson-Morgan säljer frö till den
och bilden är hämtad från deras sida

Karin i Småland
Den kallas Kaskadbergvallmo och det sägs att den är lättodlad.
Helen i Skåne
Det ska jag komma ihåg! Jag lyckas aldrig med mina frösådda eller plantor, har ingen aning om varför. Men om denna är lätt så kanske det kan lyckas...
Berith
Jag hittade ingen mer info om den på nätet men jag hittade den i Impectas katalog!
Där hittade jag också en vit buskvallmo wub.gif antecknad på önskelistan för året!
Eva i Skåne
vad annorlunda den ser ut med alla sina blommor på samma stängel. Den skulle jag kunna tänka mig att pröva, men jag har inte plats att experimentera med så mycket fröer, köper det mesta i plantform, men jag ska tänka på den till våren när jag går runt på plantskolorna. Är det en perenn?
Berith
Ja, den är perenn! Hos Impecta finns lite info - sök på kaskadbergvallmo.
Där står att den är en 'raritet med vanligen purpurröda blommor,
även lavendelblå och skära förekommer', men enligt andra sidor t.ex.
HortiPlex finns den tydligen också i gult.
Jag försökte kopiera över bilden på den, men här blev det bara deras logga. sad.gif
Och enligt den här sidan förekommer den i blått men också i rött och gult.
Jag tycker vi kommer överens om att den finns i en himla massa färger! smile.gif
Lotta i Gbg
Nej, Meconopsis napaulensis är inte perenn! Den är en monokarp vilket betyder att den kan leva ett eller flera år med bladrosett innan den blommar. Men när den blommat så dör den. Denna vallmo lär vara enkel att föröka, men svår att klara över våra vintrar.
Berith
Snopen! huh.gif
På Impectas sida står den ju som perenn....
Monokarp betyder väl att den dör efter blomningen -
om den är lätt att så kanske den också självsår sej lätt?
På din beskrivning Lotta låter det som om den vore
tvåårig, alltså att det först kommer en bladrosett som ger
blomma året därpå...
Eva i Skåne
Jag ska försöka hitta plantor till våren, annars får jag väl satsa på frön. Om den dör efter blomning så gäller det att ta fröer. Jag har tagit fröer av röd och rosa jättevallmo och de vara lätta att få plantor av. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon