jenniebennie75
Min häggmispelhäck som jag planterade i höstas har drabbats av något skadedjur eller svamp - men vad kan det vara?
Många av bladen ser bitna ut, antingen som hål eller så är halva bladet borta. Runt hålen är det torkat och brunt, många av bladen har också bruna fläckar som tycks sprida sig med en väldig fart.
På många av bladens undersida är det som ett gult torrt puder, som lossnar om man skakar på bladet - och bladen med detta pulver under har förlorat sin spänst. Jag har inte sett några larver eller flygfän.
Tacksam för svar, det vore så trist om häcken dör! Vad kan man göra åt detta, nån som vet?
Bassam
Hej

Den här Svamp sjukdom som heter på latinska ( mildion = Downy mildeo ) på Svenska ( ,mildew ) du kan googla på den här namn , man kan bekämpa på :

1 -Ta bort skada delar och bränna dem.
2 - vattna bra med bra väldränerad .

3 ta bort ogräs.

Du har också maskar som jobbar på natten.

H:Bassam
Shabbadang
Häggmispel är en av de allra mest lättodlade buskarna så det här tyder på problem med vattenförsörjningen eller markförhållandena. Om du planterade i höstas så betyder det att du måste vattna under vår och försommar, speciellt om det är torrt och varmt som i år. Det gula pudret skulle i och för sig kunna vara tall- eller björkpollen, men om det blir en grå beläggning så kan det vara mjöldagg, vilken oftast kommer om det är torka.
Mitt råd är att vattna ordentligt så fort som möjligt. Det rättar säkert till sig nästa år när plantorna har etablerat sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon