Motti
Polinerade en "Tommy" med en vildpelargon så kallad "Kanelpelargon,hitintills har jag lyckats :)nu gäller det att få fröna att mogna i ståndaren och så fröna och få dom att ta sig och växa ,milde tid vad det är rafflande att se vad det blir !om det nu blir något confused.gif Men skam den som ger sig smile.gif
Anki på Öland
Går nog inte, vildpelargoner korsbefruktar sig inte. Korsa 2 vanliga zonaler istället.
Samsara
CITAT (Anki på Öland @ 29-06-2011, 20:10) *
Går nog inte, vildpelargoner korsbefruktar sig inte. Korsa 2 vanliga zonaler istället.

Jag har själv korsat fram mellan P x Ardens och Augusta och det blev fina exemplar. Men dem var olika i sina blommor så man får ta ut dem som man gillar. Man kan visst korsa mellan vildpelargoner och zonal, hur ska man annars få fram nya sorter? Det man ska tänka på när man ska korsa fram sin "egen" pelargon är att man inte ska få med pollen från samma sort. Men anteckna noga så vet du vad som har hänt under vägen, tänk också på att det kan ta upp till tio år innan du får en "säker" blomning på pelargonen och att den visar samma färg år efter år och inte ändras.
Lycka till, det är spännande när man håller på med korsningar =)
Mårbacka
Jupp, det går faktiskt (jag har själv testat), men inte alltid.
smuleborg
Vad spännande. Det kliar i mig.
Monarda
Tog frön från min Augusta i vintras och resultatet blev så här bra, någon av Augustas förfäder måste ha sett ut så här. Det är den första som slagit ut och det är en zonal.
Flera av dom andra plantorna som inte har blommat än är dock inte zonaler så det ska bli intressant att se vad det blir av dom.

[attachment=62385:P7010773.jpg]
Motti
Oj !den var vacker i färgen jättefin :)Visst kan man korsa med Zonaler med Vildpelargon !hur har vi annars fått Zonaler de kommer alla från vildpelargonerna från begynelsen.Ja jag har ju nu en pistil korsad med en zonal halv vild och en vild .French Vanilla + Kanelpelargon,håll tummarna att jag får fröna att gro tummenupp.gif

PS!jag har också försökt med Tommy och Kanelpelargonen också men än har inte det lyckats,men som sakt French Vanilla och Kanelpelargon tog sig men men återstå att se om man lyckas med frösåden .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon