Tullerull
29-06-2011, 07:21
Hej!
Hoppas på att få lite tips och råd ang mina rosor (ingrid bergman). Jag satte dessa kraftiga fina plantor för 4 år sen och de har fortfarande inte vuxit en centimeter.
De blommar varje år dock, men ibland så klipper jag av blommorna (vilket skär i hjärtat) bara för att de ska ägna sin kraft åt att växa istället för att blomma.
Jag tänkte nu i sommar gräva ut större för dem och fylla på med ny och fräsch rosjord. Tror ni det kan hjälpa?
De är kanske 30 cm höga o breda. Små fjantar alltså..
Jag vill så gärna ha stora buskiga rosor!
Ezereht
29-06-2011, 07:44
Dom är härdiga till zon 3, så om du bor kallare än så kan det vara därför dom aldrig tar sig. Om du bor i zon 1-2 kan du pröva med mera soligt läge, vattna mera, kolla så dom har rejaäl vid grop och bra jord. Bra jord brukar vara riktig matjord med lite gödsel eller P-jord eller rosjord eller annan lite bättre kvalitet på jord. Jag är inte så bra på zonkartan men Stockholm är zon 3-4 och upp till ungefär Örnsköldsvik där det börjar klättra upp mot zon 5. Inlandet tenderar vara lite kallare än kusten och nära sjöar-områden.
Om du bor i högre zon så skulle jag satsa på någon härdigare sorts ros som kanadarosor ex.
Tullerull
29-06-2011, 08:20
Ahaa.. tack för svar. Jag bor i zon 4, så det kan ju vara därför som de surar. Jag ska i alla fall gräva ut o byta jord till dem i sommar, men jag kanske ska köpa kanadarosor också då!
Ingrid Bergman är en kinkfröken och i zon 4 det är för kallt, jag har två här men det är med ett nödrop dom klarade vintrarna i skyddat läge. Satsa på tuffare rosor.
Kolla i mitt album/Kanadarosor
En tuff rabattros är annars Katharina Zeimet, vit, zon 5
kerstin z5-6
30-06-2011, 09:51
Lyxrosor som tehybrider får man vara nöjd om de blir 30 cm och återkommer i z4.Satsa på rejäla buskar
kanadarosor , alba rosor, Gallica,rugosor,Damacena ,pimpineller osv..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.