Tullerull
Hej!
Hoppas på att få lite tips och råd ang mina rosor (ingrid bergman). Jag satte dessa kraftiga fina plantor för 4 år sen och de har fortfarande inte vuxit en centimeter.
De blommar varje år dock, men ibland så klipper jag av blommorna (vilket skär i hjärtat) bara för att de ska ägna sin kraft åt att växa istället för att blomma.

Jag tänkte nu i sommar gräva ut större för dem och fylla på med ny och fräsch rosjord. Tror ni det kan hjälpa?

De är kanske 30 cm höga o breda. Små fjantar alltså..

Jag vill så gärna ha stora buskiga rosor!
Ezereht
Dom är härdiga till zon 3, så om du bor kallare än så kan det vara därför dom aldrig tar sig. Om du bor i zon 1-2 kan du pröva med mera soligt läge, vattna mera, kolla så dom har rejaäl vid grop och bra jord. Bra jord brukar vara riktig matjord med lite gödsel eller P-jord eller rosjord eller annan lite bättre kvalitet på jord. Jag är inte så bra på zonkartan men Stockholm är zon 3-4 och upp till ungefär Örnsköldsvik där det börjar klättra upp mot zon 5. Inlandet tenderar vara lite kallare än kusten och nära sjöar-områden.

Om du bor i högre zon så skulle jag satsa på någon härdigare sorts ros som kanadarosor ex.
Tullerull
Ahaa.. tack för svar. Jag bor i zon 4, så det kan ju vara därför som de surar. Jag ska i alla fall gräva ut o byta jord till dem i sommar, men jag kanske ska köpa kanadarosor också då!
Kajsa
Ingrid Bergman är en kinkfröken och i zon 4 det är för kallt, jag har två här men det är med ett nödrop dom klarade vintrarna i skyddat läge. Satsa på tuffare rosor.
Kolla i mitt album/Kanadarosor
En tuff rabattros är annars Katharina Zeimet, vit, zon 5
kerstin z5-6
Lyxrosor som tehybrider får man vara nöjd om de blir 30 cm och återkommer i z4.Satsa på rejäla buskar
kanadarosor , alba rosor, Gallica,rugosor,Damacena ,pimpineller osv..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon