Ixxie
Gud vad många inlägg jag skriver, haha.
Jag får hoppas att det uppskattas! wink.gif

Jag köpte en sån här växt på Plantagen för snart en månad sen.
Då var den liten, men den växte så pass mycket att jag planterade om den i en större kruka.

Det stod inte vad växterna hette där.
Vet någon?
[attachment=62182:IMG_2730.JPG]
Katarina Odla.nu
Crassula ovata, paradisträd.
Rätta mig någon om jag har fel!
/Katarina på redaktionen
evaisa
Är det inte dom som brukar heta "Grönmix"? :-)

Crassulan är en succulent så det är bra om du använder kaktusjord eller blandar ut med sand, sten så att jorden kan torka ut.

Lycka till!

KatteLatte
Jag har fått för mig att den kallas "penningblad". Och att den skall man inte köpa utan "stjäla" avknoppningar av (givetvis inte på blomsteraffären), så att man får mera pengar i plånboken.

Skall inte övervattnas; men det ser man ju egentligen på beskaffenheten på bladen
Kryddan03
CITAT (KatteLatte @ 29-06-2011, 13:09) *
Jag har fått för mig att den kallas "penningblad". Och att den skall man inte köpa utan "stjäla" avknoppningar av (givetvis inte på blomsteraffären), så att man får mera pengar i plånboken.

Skall inte övervattnas; men det ser man ju egentligen på beskaffenheten på bladen

Crassula ovata - Paradisträd, som Katarina skriver, är det korrekta namnet.
Penningblad är något helt annat. Däremot har den i "folkmun" kallats för penningträd och mina gamla släktingar brukade säga att så länge den trivdes led man ingen brist på pengar. Å andra sidan är den nästan omöjlig att ta död på så om det vore sant hade man väl varit mångmiljonär nu. biggrin.gif

Edit: Skriver slarvig idag märker jag. Jag har faktiskt bara tagit ett glas vin till maten, så det så! innocent.gif
Ixxie
Tack för alla svar! Paradisträd var det jag gissade på också! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon