Full version: Putsa silver
Pius
Fick hem en hel drös med silverbestick från svärmor.

Nu försöker jag få dom blanka och fina med allehanda trix.

Det senaste är en aluminiumklädd glasform där jag lagt dem tillsammans med bakpulver och hett vatten. Visst, det puttrade till en kort stund och några blev blanka, men de som var svartast hände det inte mycket med.

Någon som har erfarenhet av detta och kan komma med fler tips?

Tänkte det vore roligt att använda besticken istället för att lägga dom i en låda.

Pius
Eva-Helene
När det är väldigt mycket oxidation på silvret behöver man göra om proceduren ett par-tre gånger. Kom bara ihåg att torka med en torr trasa + skölja mellan varje omgång. Jag hade en bortglömd silversked i ett förråd - upptäckte den när jag packade inför flytten till guben - den skeden var minst sagt svart! Det tog 4 omgångar med al-folie, bakpulver och hetvatten innan den var blank och fin!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Om jag minns rätt, så hade vi salt i vattnet istället för bakpulver
Pius
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-06-2011, 14:46) *
Om jag minns rätt, så hade vi salt i vattnet istället för bakpulver

Den varianten har jag också provat. Men ingen av dem var perfekt. Men jag får försöka igen.

Pius
FruKärlek
Gnugga med tandkräm annars! Fungerar fint hemma hos mig, kan vara lite svårt att komma åt överallt dock!
Mollis
Har en bok med 1000 tips och i den står att silver kan putsas med vanlig tomatketchup.
arne ö marberg
Köp en tub Autosol, kromglans. Fungerar på allt som skall glänsa, silver, koppar,krom, speglar mm och är väldigt drygt. Men INTE PÅ ÄKTA GULD!
Gossen Ruda
Prova med vanlig målarlut istället för bakpulvret.
Peztis
Har provat putsa med aluminiumn/bikarbonat, ketchup samt tandkräm. Tycker det funkar bra alla varianter.

Men som sagt, är det helsvart kanske det krävs lite extra eller fler omgångar.

Om man använder Häxans inbillar jag mig dock att det även blir en lite skyddande beläggning.
Motti
Jag kör med" Häxans silverputs" det fungerar i alla fall !sen lägger jag silvret i plastpåsar då mörknar det inte lika fort .Har prövat allt annat som tex Ketchup mm men Häxans slår det .Vet att man kan köpa putsdukar på Guldsmedsaffärerna och annat puts .
Blomstertanten
Rabarber funkar på koppar, men borde fungera lika bra på silver antar jag.
Koka rabarbern, späd så det blir som en soppa, ner med saken du vill rengöra. Efter ett par minuter är den blank och fin. Man kan om det behövs gnida med en svamp doppad i rabarersoppan.
Miljövänligt, kan det bli bättre?
malcolm
Jag har sk. lappskedar som var hopplösa att få blanka då det stitter smä ringar på skaften men med hett vatten, bakpulver och aluminiumfolie går det hur lätt som helst att få dem fina men ibland får man köra flera varv innan det blir perfekt. Efteråt sköljer jag med kallt vatten och när de har torkat lindar jag in dem i Glad pack.

[attachment=62236:lappskedar.jpg]
Pius
CITAT (Blomstertanten @ 30-06-2011, 07:44) *
Rabarber funkar på koppar, men borde fungera lika bra på silver antar jag.
Koka rabarbern, späd så det blir som en soppa, ner med saken du vill rengöra. Efter ett par minuter är den blank och fin. Man kan om det behövs gnida med en svamp doppad i rabarersoppan.
Miljövänligt, kan det bli bättre?

Det verkar ju enkelt och bra. Ska testa tills de blir blanka. Men vilket idiotiskt material, hålla på och putsa och ha sig, mutter. Jag som hade tänkt använda besticken istället för att ha dem i en låda till ingen nytta. Inte har jag tid och lust att hålla på och putsa på dem stup i kvarten.

Tack för alla tips!

Pius
Meriona
Använder man dem regelbundet brukar man inte behöva putsa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon