|
annatrångsund
29-06-2011, 11:42
Hej! Jag har ett hörn vid en spalje som jag skulle vilja sätta en buske på. Problemet är att det ligger en stor sten ca 30 cm ner i backen, som gör att just där är jorden väldigt grund. Brukar försöka få bort stenarna men den här var för stor. Någon som har ett tips på en buske/hög perenn som kan fungera?? Busken får gärna bli ca 1,5 m hög. Det är ett halvsoligt läge och den kommer växa ca två meter från ett bergskörsbärsträd. /Anna
Huggorm
29-06-2011, 14:07
I princip vilken buske som helst klarar sig i 30cm jord. Det är inte säkert de skickar ner rötter djupare än så även om de kan. Den näringsrika mulljorden ligger överst, och det är den de vill åt.
Sillywizard
29-06-2011, 14:40
Instämmer med Huggorm. Frågan är snarare om det är fuktigt eller om det blir torrt på platsen, särskilt efter man har planterat en buske som dricker av det vattnet som finns tillgängligt i jorden. Välj buske utifrån det.
Eva 33c
29-06-2011, 15:01
Fast nu blir jag fundersam, hur många buskar har ni grävt upp egentligen? Jag kan väl säga att alla etablerade buskar jag flyttat genom åren har haft betydligt djupare rotsystem än 30 cm! Enda undantaget är kanske nån rhododendron som har oväntat lite under marken jämfört med ovan. Min erfarenhet är inte att buskar har mest rötter i den mullrika övre delen utan att rötterna söker sig djupt ner på jakt efter både fukt och mineraler. Oftast blir man ju tvungen att hugga av vissa rötter efter som man inte kan gräva tillräckligt djupt. Är det verkligen bara jag som har den erfarenheten? En buske som bara får 30cm jord kanske överlever men blir väldigt torkkänslig.
*Stintan*
29-06-2011, 15:24
CITAT (Eva 33c @ 29-06-2011, 16:01)  Fast nu blir jag fundersam, hur många buskar har ni grävt upp egentligen? Jag kan väl säga att alla etablerade buskar jag flyttat genom åren har haft betydligt djupare rotsystem än 30 cm! Enda undantaget är kanske nån rhododendron som har oväntat lite under marken jämfört med ovan. Min erfarenhet är inte att buskar har mest rötter i den mullrika övre delen utan att rötterna söker sig djupt ner på jakt efter både fukt och mineraler. Oftast blir man ju tvungen att hugga av vissa rötter efter som man inte kan gräva tillräckligt djupt. Är det verkligen bara jag som har den erfarenheten? En buske som bara får 30cm jord kanske överlever men blir väldigt torkkänslig. Nej det är även min erfarfenhet så jag håller med, Huggorm och Sillywizard odlar kanske bara små bonzaier
Sillywizard
29-06-2011, 15:56
Nja, rötter till de allra flesta buskar och träd förekommer inom de översta 20-30 cm. jordlagren. Även Gaint Redwood, Sequoiadendron gigantium, världens största träd, växer inte djupare än så. Visst finns det undantag, vindruva, Vitis vinifera, skicker sina rötter 1,5-2 meter ner.
Sedan hur mycket rötter, och hur brett de växer ut från plantan är en annan fråga.
Huggorm
29-06-2011, 16:43
Ek är ju kända för sina djupa rotsystem. Jag undersökte en nedblåst ek för ett par veckor sedan. Den hade växt i några centimeter tjock jord ovanpå en berghäll. Ändå hade den en stamdiameter på 30cm. Visserligen blev den ju vindkänslig och blåste ner när omgärdande träd avverkats, men även de mest djuprotade träd kan trivas i tunn jord. Visst skickar de ner rötter på djupet efter mineraler och vatten om det behövs, men de rötterna kan skickas iväg flera meter åt sidan för att hitta en öppning nedåt om det krävs. Rotsystem anpassar sig lika mycket efter jordförhållandena som kronan efter förhållandena ovan mark.
Jag vidhåller, i princip varenda buske kommer att trivas i 30cm jord. Som någon skrev kan det bli torrt i tunn jord, men man får väll hålla lite koll.
Eva 33c
29-06-2011, 17:22
CITAT (Sillywizard @ 29-06-2011, 16:56)  Nja, rötter till de allra flesta buskar och träd förekommer inom de översta 20-30 cm. jordlagren. Men jag har ju med egna ögon sett rotsystemet på ett otal olika sorters buskar och träd jag grävt upp och vet att rötterna går djupare än 30cm! Oavsett vad du säger så är det ett faktum. Köper man en barrotad rosplanta bara, så har ju den oftast rötter som vuxit djupare än 30cm. Att världesn största träd bara skulle ha ett rotsystem på 20-30cm låter högst osannolikt. Varifrån har du den uppgiften? Vilket vindfälle som helst har väl djupare rotsystem än 30cm?
Huggorm
29-06-2011, 17:41
CITAT (Eva 33c @ 29-06-2011, 18:22)  Men jag har ju med egna ögon sett rotsystemet på ett otal olika sorters buskar och träd jag grävt upp och vet att rötterna går djupare än 30cm! Oavsett vad du säger så är det ett faktum. Köper man en barrotad rosplanta bara, så har ju den oftast rötter som vuxit djupare än 30cm. Att världesn största träd bara skulle ha ett rotsystem på 20-30cm låter högst osannolikt. Varifrån har du den uppgiften? Vilket vindfälle som helst har väl djupare rotsystem än 30cm? Visst har de även djupare rötter, men en majoritet av rötterna finns i de översta jordskiktet. Gran till exempel, har 80% av rötterna i de översta 30cm. Buskar har ofta ännu grundare rotsystem, eftersom de inte behöver samma stormförankring som ett stort träd. Intressant läsning: http://www.mistra.org/download/18.95ef1710...psrapporten.pdf
Sillywizard
29-06-2011, 20:43
CITAT (Eva 33c @ 29-06-2011, 18:22)  Köper man en barrotad rosplanta bara, så har ju den oftast rötter som vuxit djupare än 30cm. Jo, Jag kom också på att rosor skall grävs djup ner, djupare än 30 cm. men, å andra sidan, detta är inte rosforumet ;D (Skojar) CITAT Att världesn största träd bara skulle ha ett rotsystem på 20-30cm låter högst osannolikt. Varifrån har du den uppgiften? Jag lärde mig det när Jag pluggade botanik / Har sett det livs-levande med egna ögon. Hur som helst @Annatrångsund, Jag skulle rekommendera en hybridrhododendron av yakushimanum, 1-1,5 meter, problem-fri, vintergrön, vackra blommor, ohyra-fri och rådjursresistans. Eller en Sequoia, men räkna med att det blir större än 2 meter... Plantera alltså INTE en rosbuske.
Huggorm
29-06-2011, 20:57
Självklart har redwood djupare rotsystem än 20-30cm. Träden kan ju vara tio meter i diameter, vilket ger rötter som måste vara minst en meter i diameter, förmodligen mer. Och jag tror inte 70-80cm ligger ovan jord... Men det är väll som med de flesta träd, det mesta av finrötterna ligger i ytskiktet. Samtidigt växer dessa träd i Kalifornien, där somrarna är mycket varma och torra. Träden bör alltså även ha rötter som sökt sig ner till djupare liggande vattenådror. Jag gissar att de översta 20-30cm är mer eller mindre kruttorra i perioder var och varannan sommar i den delen av världen.
Sillywizard
29-06-2011, 21:37
Gjorde lite efterforskning och du har rätt Eva 33c, sequoia har ett djupare rotsystem, jag mindes fel.
Eva 33c
30-06-2011, 08:56
CITAT (Huggorm @ 29-06-2011, 18:41)  men en majoritet av rötterna finns i de översta jordskiktet. Ja nu är jag helt enig med dig  De ytliga rötterna (sugrötterna?) tänker man inte på när man gräver upp en buske eftersom de inte bjuder något motstånd att gräva av, så jag hade fel när jag sa att det inte var så mycket rötter ytligt i mitt tidigare inlägg. Det är de där djupa som är så sega... Men att majoriteten är ytliga är inte självklart detsamma som att busken inte behöver de djupa. Men kul disskussion blev det som fick mig att surfa runt och läsa lite om träd och buskars rotsystem på nätet. Ska läsa din länk också men den tog sån tid att ladda ner här på vischan...
annatrångsund
01-07-2011, 08:41
Tack för all info och tips! Och den intressanta länken! /Anna
malcolm
01-07-2011, 09:07
Är det inte så att om det finns jord så blir rötterna djupa medan om det inte finns så klarar sig busken ändå, jag hade en schersmin under köksfönstret förut och den hade ett enormt rotsystem som var nästan hopplöst att få bort Likaså hade jag en gran på framsidan av tomten som utvecklat pålrot fast granar inte lär göra det men så var det i alla fall och jag fick använda spärrblock för att få loss stubben.
Huggorm
01-07-2011, 19:37
Hur djupa rotsystemen blir beror på många faktorer, bland annat vind och grundvatten. I våt mark hamnar rötterna grunt eftersom de inte tål att stå i ständigt vatten, är det torrt söker sig rötterna djupt. Villatomter kan ha väldigt märklig jord som har grävts till vid husbygget, så det kan bli lite hur som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|