Azur
Gick runt med kameran i trädgården, och snubblade över lite jag inte känner igen.

1. Är detta Allmän Blombock?
[attachment=62206:blombock...n__small.jpg]

2. Vilken Pärlemofjäril?
[attachment=62207:p_rlemof...1a_small.jpg]
[attachment=62208:p_rlemof...1b_small.jpg]

3. Ganska liten (2-3cm vingbredd) nästan helsvart fjäril - går den identifiera?
[attachment=62209:fj_ril2_small.jpg]

4. Ängshumla, va?
[attachment=62211:kanske__...la_small.jpg]

5. Kan det vara Buskstjärnblomma?
[attachment=62212:kanske_b...ma_small.jpg]

6. Trådklöver?
[attachment=62213:kanske_t...er_small.jpg]

7. Vilken Pyrola?
[attachment=62214:Pyrola_sp_small.jpg]

8. Går det att identifiera denna stekel? Pluggar igen bohålen med lera.
[attachment=62215:stekel2_small.jpg][attachment=62217:biholk_small.jpg]

9. Det går väl knappast att identifiera denna guldstekel?
[attachment=62216:stekel3_small.jpg]
Lokan
Den enda jag vet med säkerhet är den svarta fjärilen, en sotmätare!
Gick omkring för några veckor sen och 'fotade allt jag såg' och då kom en dylik farande och blev förälskad i mina svarta jeans! laugh.gif Den ville inte ge sig - när jag gick vidare flög den efter en bra stund...
Azur
CITAT (Lokan @ 29-06-2011, 18:19) *
Den enda jag vet med säkerhet är den svarta fjärilen, en sotmätare!

Snyggt! Den kände jag inte till över huvud taget, och jag trodde aldrig det skulle gå att identifiera den från den usla bilden, men allt stämmer perfekt. thanks.gif

Jag har också efter en del velande kommit fram till att pärlemofjärilen nog är en Älggräspärlemofjäril.
Gossen Ruda
Blombock av något slag, jag är dålig på dem.
Älggräsfjäril är rätt, fast jag tror man bytt namn på den nu.
Sotmätare och ängshumla, ja.
Klotpyrola.
Solitärgetingen är troligen en husvedgeting, Symmorphus bifasciatus. Tydligen kunde man inte räkna när namnet sattes. biggrin.gif Jag är osäker men den kommer närmast och är också vanlig.
Guldsteklar är svåra, jag skickar alltid iväg mina för bestämning.
smuleborg
Impad som vanligt av dina kunskaper, Ruda.
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 29-06-2011, 20:09) *
Klotpyrola.
Solitärgetingen är troligen en husvedgeting, Symmorphus bifasciatus. Tydligen kunde man inte räkna när namnet sattes. biggrin.gif Jag är osäker men den kommer närmast och är också vanlig.

Tackar! Den hade jag aldrig klarat på egen hand!

Den som namngav kanske tänkte på de två korta strecken på thorax?

Kollade upp vad den äter, den samlar larver av bladbaggar, framförallt släktet Phratora. Jag hade aldrig hört talas om Phratora, så jag kollade upp vad det var, och det visar sig att det är bladbaggar som bl.a. angriper vide och sälg. Som det händer sig så har jag ett antal stora sälgar alldeles i närheten av "biholken" där husvedgetingarna bor. Fascinerande hur mycket som pågår kring en utan att man märker det.

Jag har också insett att jag måste sätta upp fler biholkar.
Gossen Ruda
Det är bara roligt att kunna hjälpa till med kunskaperna man samlat på sig. Jag har eller åtminstone hade klotpyrola vid sommarstugan på ett par ställen men sen byggde grannen en väg över det största beståndet. Har inte kollat efter den sen men det är kanske dags. Jag har funderat lite på Stellarian och jag tror det är grässtjärnblomma istället. Får en känsla av det när jag tittar på bladen och växtsättet. Beträffande vedgetingen så fick jag också en känsla av den arten när jag tittade på bilderna och en koll i samlingen visade inget alternativ. Det kan ju vara en art jag inte har hittat än men jag tror inte det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon