Full version: Nålpalm
krillster
tror ni som vet att nålpalm skulle kunna gå att odla i väldigt soligt oråde med skydd i från västanvind in Östersund, Jämtland... jag vet att den klara låga temperaturer men måste ha varma sommrar och dom senaste sommrarma har det varigt run typ 28 - 30 grader här och det läget jag snackar om är i söderläge utan några speciella träd ivägen för solen och det kommer ju snö som kan täcka den som också ger extra skydd.. plus om man lägger på eget skydd.. eller kanske nån anna palm eller om de skulle vara möjligt tror ni att det skulle gå att odla nån bambu hära???... jag har ett plommonträd i det läget jag snackar om och det mår fin fint och växer så att det knakar.... så ni vet lite hur läget är...

tack för svaren/et på förhand... smile.gif
andreas i uppsala
Jag har ganska svårt att kunna tänka mig att rhapidophyllum hystrix skulle kunna klara sig i östersund.
Den anses i USA vara härdig till -23 men det finns uppgifter att den har klarar bortåt -30 (med livet som insats)
Om den ska kunna klara av dessa låga temperaturer så beöver den varma och långa somrar och helst korta vintrar. Inget av detta stämmer tyvärr in på Östersund.Det spelar ingen roll om ni har haft +30 någon dag i juli. Er medeltemp för julimånad är 13,7 grader. En rhapidophyllum hystrix behöver en medeltemp på helst över +20 för att äns få fram ett nytt blad.

Som du nog förstått så växer den extremt långsamt även i varma subtropiska klimat(härstammar från s & n carolina,florida mm) Den behöver värme för att "växa"

Eftersom vi här i sverige inte får särskilt varma sommrar så kan vi inte räkna med att den är lika härdig här(så är det iallafall med sabal minor)

Rhapidophyllum skulle troligen trivas bäst i mälardalen och på öland och gotland. I Uppsala så skulle den troligen klara sig bra och förhoppningsvis också växa en del. Iallafall med förra sommarens medeltemp mätt, 20-21 i juli, annars är medeltempen här 18,25 i julimånad.

Jag skulle inte fundera särskilt mycket på rhapidophyllum om jag vore du(går på fakta) Den är alldeles för värmekrävande och väldigt dyr och väldigt ovanlig. En 50-60cm hög nålpalm kostar på palmeperpaket nästan 1000kr.(var på väg att köpa en stor från drakenius men de höjde priset med 1000kr efter min beställing så jag skulle blivit tvungen att punga ut över 3000kr för en 100cm hög en(istället för något över 2000kr). sad.gif Det var riktigt taskigt gjort sad.gif tycker iallafall jag

Men om du kan ju alltid testa, om du inte är rädd om pengarna dina, vilket jag var. Jag är lika dan, zonknäckare åt växter som inte ens har fått någon zonstämpel. sleep.gif

Hmm... Du skulle kunna försöka med fargesia murielae jumbo.Den är ganska härdig( rötterna är betydligt härdigare) och den behöver inte heller så varma sommrar som tex phyllostachys behöver.

Lycka till
mvh
andreas
MRLINDELL
Drakelius har ingen butik längre, de bara skeppar växter direkt hem till kund från leverantören. Priset, produkten och leveranstiden är lika osäkert. Jag fick också prisuppgifter på 6-700 sek, men när jag skulle beställa skulle priset hamna på 12-1300 och offert var det inte tal om.
Tråkigt, men så fungerar en del företag tills de tar helt slut.
andreas i uppsala
De lägger ju till 25% moms men det var inte det. De la till 1000kr till priset bara för att dem ska tjäna mer. Jag köpte en STOR trachy istället som jag fick åtskilliga rabatter för.Den skulle ha kostat runt 4-5000 men jag fick den för 3000(moms o frakt inkluderat)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon