Jag är sugen på att prova att plantera frön från olika frukter och grönsaker, men vet inte riktigt hur det går till. Tomat och paprika har jag på g utan problem - bara att torka fröna och sätta dem.
Men hur gör man egentligen med frön? Är det så att frön generellt ska vara torkade när de planteras?
Kan man sätta frön från äpplen/citron/apelsin som tar flera år? Blir det någonsin något av det?
Hejsan!
Det är bara- att experimentera det är roligt.
Jag har provat sått citron, grape och apelsin och äppel , passionsfrukter, Alla de har jag fått att gro och de lever och mår bra idag, utom äppel de dog. Det tar flera år om man ens får frukt på.
Nu har lyckats med avocado också vilket jag har kämpat på med länge men nu lyckats :=) Passionen är väldigt lätt att få att gro de växer snabbt lika så citron, grape och apelsin. Jag brukar inte torka frön jag tar bort fruktköttet och sätter de i såjord direkt oftast på akvariet att de får lite undervärme men det går utan undervärme också tar lite längre. Det är bara att prova. Lycka till!
Det mesta går att odla från kärnor/grön men förvänta dig inte någon frukt från de exotiska sakerna utan var glad att du fått en fin grön kruktväxt.
Äpplen och päron kan du möjligen få frukt på om ganska många år men de kommer inte vara som den frukten du tog kärnorna från, sannolikt en mindre och inte lika god frukt, ibland surare.
Passionsfrukt är jag osäker på om du kan få frukt på, kanske i växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.