Full version: Såtips tack!
susanne-79
Är nybliven, mycket lycklig ägare till en kolonistuga och äntligen ska vi få vår egen trädgård! (Hittills har balkongen fått bära all min odlingshysteri...)
I vår nya trädgård står tre eller fyra helt tomma pallkragar och jag funderar på vad jag kan hitta på där redan i år. Vi får tillträde den 1:a juli och det är ju lite sent men någonting måste det väl gå att så? Väldigt gärna grönsaks-/krydd-/nyttoväxter men ta gärna med något blomförslag om ni kommer på det också. Kan ju vara fint att blanda lite...
Växtzon 1-2 är det som gäller.

Har även en ganska solig vägg där jag drömmer om att ha bönor klättrande. Ska jag spara det till nästa år eller kan jag hinna få någon skörd i år tror ni?

Christine D
Vad roligt!
Du kan så spenat, rädisor, asiatiska bladgrönsaker och sallat nu, det tror jag borde funka.
Sen kan du ju köpa squashplantor och ha i pallkragarna, de ger snabbt skörd och växer något enormt nu när det är varmt.
Så lite olika sommarblommor mellan raderna, det blir fint. Det finns färdiga sommarblomms-blandningar med olika frön att köpa.

Har ingen aning om bönorna, det är ju alltid värt prova eftersom du bor i zon 1-2 och värmen lär stanna länge flirting.gif
Lycka till!
Christine D
Du kan ju också plantera jordärtskockor, palsternacka och bondbönor för en skörd i vinter/tidigt nästa år happy.gif
sussjo
en liten fråga till christine, menar du att det går att så bondbönor på hösten?? i vilken zon gäller i det i så fall?
*Stintan*
knappast bondbönor. Åk till en plantskola och kolla om dom har kvar några lämpliga plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon