susanne-79
Är nybliven, mycket lycklig ägare till en kolonistuga och äntligen ska vi få vår egen trädgård! (Hittills har balkongen fått bära all min odlingshysteri...)
I vår nya trädgård står tre eller fyra helt tomma pallkragar och jag funderar på vad jag kan hitta på där redan i år. Vi får tillträde den 1:a juli och det är ju lite sent men någonting måste det väl gå att så? Väldigt gärna grönsaks-/krydd-/nyttoväxter men ta gärna med något blomförslag om ni kommer på det också. Kan ju vara fint att blanda lite...
Växtzon 1-2 är det som gäller.

Har även en ganska solig vägg där jag drömmer om att ha bönor klättrande. Ska jag spara det till nästa år eller kan jag hinna få någon skörd i år tror ni?
Peztis
Sallat, rucola, rädisor är ju sådant man kan så i omgångar. Sedan i juli kommer de asiatiska grönskaerna, brukar man ju säga.

Jag sådde bönor och ärtor för bara några veckor sedan, lite sent ute kanske men å andra sidan så tänkte jag att jag har ju bönorna så varför inte prova...?

Sallat kan vara svårt att få att gro nu när det är ganska varmt ute. Trilskas det kan man säkert prova att så inomhus i källare vid ett fönster om där är lite svalare och sedan sätta ut när det kommit upp. Och sallatsfrön är ju billigt så det är ju värt att prova, man blir inte lika sur om det inte skulle funka i alla fall! smile.gif

Dill står det på påsen att man kan så nu också.

Sedan kan du även förbereda för nästa år genom att så i höst så att det får en tidig start nästa vår.

Jag hade dessutom provat slänga ut några persiljefrön, det är ju heller inte så dyrt. Dem ska man kunna så framemot slutet av juni och där är vi ju nu - det hänger ju på vädret också, inte baa vad kalendern säger.
kerstin z5-6
Du kan så alla varmgroende perenner som Delpinium,Akleja,lammöra,mfl
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon