MissLeia
Hej!

Hade en plan att riddarsporren skulle vara ett insynsskydd till verandan och att jag skulle ha en vy av vackra blå blommor. Dock stirrar jag in i en grön vägg. Den har fått tillväxthybris och skjutit upp över verandataket och där uppe har jag inget intresse av de blå blommorna.

Funderade på om jag skulle adoptera bort dessa plantor till min mor, hon är bosatt i jämtland och jag i stockholm. Dock ganska säker på att inte hon heller vill ha giganter av detta format, men där borde de bli mindre. Eller?

Mvh MissLeia
Katta
Börjar med att giggle.gif fnissa lite.

Jag bor i jämtland och rent generellt kan jag nog tycka att det beror på jordmånen och vart de står.
Bor på min barndomsgård, riddarsporrarna har växt i ungefär samma rabatter i alla år, blivit kanske max 150 cm höga. Inte så bra jord.

Ifjol anlade jag en ny rabatt under ett fönster med sk "Komunjord" (stallgödsel, trådgårdsavfall och en anings slam från ett reningsverk), planterade bla (då fjolårets) frösådda riddarsporrar. I år då de blommar för andra året är de lika höga som övre fönsterkarmen. Kanske lite högre än 2 meter. Tre plantor på rad som bildar ett ordentligt buskage.

Men det vanligaste är nog inte takhöga giganter iaf kan jag tro smile.gif
kerstin z5-6
hehe här blir de 3meter-- jämt land o västerbotten tex
MissLeia
Undra hur man ska göra för att den inte ska spåra ut så här... g.gif Jag känner att jag någonstans i bakhuvudet har från tv-programmet Trädgårdstoppen om någon växt som trivdes norrut för allt ljuset och blev jättehög. Jag upplever att växter generellt blir mindre norrut men osäker om denna riddarsporre tillhör den gruppen som kan bli större och du Katta bekräftar min misstanke att det inte självklart behöver bli mindre.

Jag kan aldrig kasta plantor som ändå är "snälla", men min mamma kommer aldrig förlåta mig om jag planterar monster på hennes tomten. Planen är dessutom att sätta dessa i gamla komposttrakter där jorden är fantastisk, men dessa kanske förlorar kampen mot brännässlorna så jag kanske inte behöver bekymra mig.

CITAT (kerstin z5-6 @ 29-06-2011, 23:03) *
hehe här blir de 3meter-- jämt land o västerbotten tex

crazy.gif

Men hejsan hoppsan, där ser man. Misstänker mer och mer att detta är en växtart som stormtrivs norrut. Min mamma kommer att strypa mig men jag har alltid viljat ha riddarsporre där hemma... whistling.gif
kerstin z5-6
Riddarsporre hör till de växter som blir mkt finare i norr,men generellt gäller de de flesta perenner.
De blommar mera under samma tid än söderut,vilket gör att när de väl börjar blomma blommar det mesta på samma gång=finare rabatter ,
de blir större och kraftigare här, vi har inga mördarsniglar som äter upp dem heller smile.gif
Om du vill ha en kortare riddarsporre finns sorter som är mer kompakta
Tex Green Twist,1,5 m
25.jpg Här i sällskap med fler ur den sk Millenium serien.

De vanliga blir mkt högre

1.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon