Full version: Häck-grannar?
Delores
Grannen har aldrig sagt något om att den störde honom, men plötsligt hade han klippt bort alla grenar som gick in på hans tomt. Det hade varit helt okej för min del men tyvärr hade han sen slängt in alla på min tomt. Det känns som om han sa: "här har du dina jävla grenar"!"
Det känns som om han ansåg att jag borde hållit reda på min häck men jag kan ju inte gå in på hans tomt och klippa. Det är inte jag som planterat den och jag är inte rädd om den på minsta sätt. Det känns bara så olustigt. Någon som kan reglerna? Jag vet att grannar får klippa det som stör dom och det hade varit helt okej.
Huggorm
Grannen får inte klippa förrän han bett dig göra det, och du låtit bli.
Samsara
Känner igen det där min granne gjorde likadant på vår koloni, vi kontaktade kommunen för att höra hur det är med häck om vi var tvungna att gå in och klippa hos han. Dem hade tolkat "lagen" eller vad dem nu hämtade det ifrån att han skulle klippa sin sida men INTE höjden på häcken, samt ta hand om avfallet från det han har klippt. Vår granne gjorde som hos er, klippte och slängde över allt hos oss. Inte så kul när man kommer ut och ser vad som har hänt.
Gå över och diskutera med grannen och hör hur han vill ha det, ni kanske kan komma på en lösning? Vår slutade med att grannen absolut inte ville höra på vad vi hade att säga och han gillade inte kommunens beslut heller. Så han beslöt sig för att förra vintern klippa ner min häck en vacker februari dag vilket resulterade i halva häcken dog.

Hoppas det löser sig!
ingrid fuxwall
Som sagt prata med grannen och fråga vad som är problemet - att spekullera ger bara gråa hår. Att prata om saken löser det mesta
Motti
Här i byn har nästan alla häck och den som äger häcken klipper den även på grannens sida ,grannen har rätt att klippa det som växer in på hans tomt men för grannfriden skull kan man ju fråga först och försöka komma överens.Du säger att inte ni satt häcken !men vems tomt står den på ?kan förstå din granne om det hänger in på hans tomt men han kunde tagit ett snack med dig först för grannsämjans skull smile.gif
malcolm
Här är det problem med häcken som gränsar mot min villagranne, kvinnan som äger huset verkar tycka att det är mitt jobb att klippa den medan jag anser att det är lika mycket hennes ansvar. För ett par år sean hade häcken vuxit över alla gränser och vi beslutade faktisk (gemensamt) att ta ner den en hel del. Hennes exman kom och hjälpte till medan hennes vuxna son och dotter inte rörde ett finger och inte hon själv heller. Jag insåg att det skulle bli massor av ris som man inte kunde frakta bort med en släpkärra i en handvändning så jag beställde en container. Kvinnan ifråga blev helt vansinnig på mig och svor på arabiska (eller vad det nu var, hon är från Israel) och vägrade betala någonting för bortforslandet av riset som fö. fyllde containern till bredden. Det hela kostade drygt 2000 kr och hon har inte bidragit med en krona trots att det var två år sedan, ändå begärde hon att min son skulle rensa bort höstlöven nere vid marken medan hennes egen son bara stod och tittade på. Den finska familjen som tidigare ägde huset var det inga problem med, vi klippte respektive sida och justerade höjden på halva häcken var och bortforslandet av riset skötte vi var och en för sig och det var inte tal om att kasta över något till varandra. Nu är häcket tämligen vildvuxen igen och det blir väl jag som får ta iu med det om det skall bli gjort, det är ett stort inslag av lönn i den och det växer något enormt på bara ett par år och stammarna kan bli tämlign grova på kort tid så nästa år är det snarare motorsåg än häcksax som gäller.
Delores
Tack för alla svar. Mest blir jag ledsen och känner det som att jag inte skött mig. Samtidigt som jag inte vill gå in på granntomten och klippa. Det är en bagatell men ändå känns det som en tillrättavisning.
Som jag skrev hade det varit helt okej om han tagit hand om grenarna ELLER pratat med mig innan och sagt att han skulle klippa och lämna in grenarna till mig.
Det känns som om "den gamla käringen kan man göra vad man vill med, henne behöver man inte vara vän med". Jag har förut frågat om dom vill att jag ska ta ner träd som ev kan skugga dom, jag har också bett dom säga till om något stör dom.
Min fråga är egentligen om det är "normalt" att man klipper grenar från grannen och slänger in dom?

malcolm
Ett oskick enligt min mening att göra som du beskriver, en häck som avgränsar två tomter bör vara båda husägarnas ansvar.
KatteLatte
När vi flyttade in hade vi en granne på ena sidan som verkade ha en blid fläck vad det gällde trädgården i allmänhet och häcken i synnerhet.

Då smög vi över en gång om året, klippte häcken på hans sida, städade upp efter oss och låtsades som ingenting.

Sen sålde han till ett par som var väldigt friskluftsintresserade, scouter, och allmönt hurtbullar. Även då fortsatte vi att smyga över och fixa till häcken då de var iväg över midsommar.

Till slut tröttnade jag (bla efter att ha fått en hagtornstagg igenom hela fingret då jag klippte på deras sida (resulterade i resten av dagen på VC och sen sjukhuset för att få den utplockad). Så då gjorde jag experimentet att avvakta och se när de självmant skulle klippa häcken.

Normalt klipps häckarna i området veckan före midsommar. Juli gick utan att nåt hände, häcken var hur snygg och jämn på min sida, allt yvigare på deras och mot slutet av augusti gick jag över till grannen, spände ögonen i honom och frågade när han egentligen hade tänkt klippa häcken...

Numera klipper jag så långt jag når över. Häcken är ca 20 cm bred från stammen på min sida, och 1 m på deras sida. Jag har norrsidan, men gissa på vilken sida den är tät?
Delores
Om min granne EN enda gång sagt något om att häcken till honom borde klippas och att jag då fick lov att gå in på hans tomt så hade jag gjort det flera gånger om året. Lovar!
Detta låter som en bagatell, jag erkänner det, men eftersom jag vet att jag hela tiden eftersträvat att vara grannarna till lags så blir jag sååå besviken.
andersen
CITAT (Delores @ 29-06-2011, 21:37) *
Grannen har aldrig sagt något om att den störde honom, men plötsligt hade han klippt bort alla grenar som gick in på hans tomt. Det hade varit helt okej för min del men tyvärr hade han sen slängt in alla på min tomt. Det känns som om han sa: "här har du dina jävla grenar"!"
Det känns som om han ansåg att jag borde hållit reda på min häck men jag kan ju inte gå in på hans tomt och klippa. Det är inte jag som planterat den och jag är inte rädd om den på minsta sätt. Det känns bara så olustigt. Någon som kan reglerna? Jag vet att grannar får klippa det som stör dom och det hade varit helt okej.

Jag kan tycka att häcken står tydligen på din tomt, då borde det vara din sak att se efter den. Men jag tycker att du går och pratar med grannen, och säjer samma sak som du har skrivit här, så tror jag att det löser sig i framtiden, ni kommer säkert överens om en bra lösning på häcken.
Meriona
När vi hade hus stod häckarna mitt emellan tomterna på tomtgränserna och det var aldrig nåt problem, man klippte sin sida och den som hann först fick bestämma höjden.
Det här med att ha en häck precis innanför på sin egen tomt tycker jag definitivt innebär att man få ta ansvar för att häcken blir klippt även mot grannen. Samt att man själv tar vara på riset.
Aqvakul
CITAT (andersen @ 30-06-2011, 16:07) *
Jag kan tycka att häcken står tydligen på din tomt, då borde det vara din sak att se efter den. Men jag tycker att du går och pratar med grannen, och säjer samma sak som du har skrivit här, så tror jag att det löser sig i framtiden, ni kommer säkert överens om en bra lösning på häcken.

yes.gif
netaave
Vi klipper de grenar av grannens häck som går in på vår tomt, men skulle väl aldrig slänga in dom till henne även om den står på hennes sida, så gör man inte. Släng tillbaka dom.
Camelian
CITAT (Delores @ 30-06-2011, 11:35) *
Tack för alla svar. Mest blir jag ledsen och känner det som att jag inte skött mig. Samtidigt som jag inte vill gå in på granntomten och klippa. Det är en bagatell men ändå känns det som en tillrättavisning.
Som jag skrev hade det varit helt okej om han tagit hand om grenarna ELLER pratat med mig innan och sagt att han skulle klippa och lämna in grenarna till mig.

Du får absolut inte känna att du inte skött dig! Du har ju inte gjort något fel! Hur skulle du kunna veta att grannen retar sig på häcken. Man kastar definitivt inte in klippta grenar från någons häck in på tomten! Men om jag hade varit ute för samma sak hade jag satt grannsämjan främst och vid ett lämpligt tillfälle ursäktat mig för att jag inte klippt häcken. Jag hade frågat hur vi kan göra med häcken i framtiden och vänligt undrat om grannen vill att jag ska klippa den själv. Förhoppningsvis tar det udden av eventuell irritation och eliminerar risken för framtida osämja. Tänk vad jobbigt att i fortsättningen ständigt behöva fundera på vad grannen tänker om olika saker. Förhoppningsvis kan ett trevligt bemötande (trots en otrevlig handling från grannens sida) leda till att grannen besinnar sig (och förhoppningsvis också skäms en smula), vilket i förlängningen kan leda till ömsesidig respekt.
Aqvakul
CITAT (Camelian @ 03-07-2011, 19:31) *
Du får absolut inte känna att du inte skött dig! Du har ju inte gjort något fel! Hur skulle du kunna veta att grannen retar sig på häcken. Man kastar definitivt inte in klippta grenar från någons häck in på tomten! Men om jag hade varit ute för samma sak hade jag satt grannsämjan främst och vid ett lämpligt tillfälle ursäktat mig för att jag inte klippt häcken. Jag hade frågat hur vi kan göra med häcken i framtiden och vänligt undrat om grannen vill att jag ska klippa den själv. Förhoppningsvis tar det udden av eventuell irritation och eliminerar risken för framtida osämja. Tänk vad jobbigt att i fortsättningen ständigt behöva fundera på vad grannen tänker om olika saker. Förhoppningsvis kan ett trevligt bemötande (trots en otrevlig handling från grannens sida) leda till att grannen besinnar sig (och förhoppningsvis också skäms en smula), vilket i förlängningen kan leda till ömsesidig respekt.

yes.gif
Grannsämjan är guld värd!
officinalis
Grannen klipper i ens häck och ägaren går in på ett internetforum och frågar efter reglerna.
Härligt att veta att man är i Sverige! wink.gif
Motti
Som sakt här i vår by finns massor av häckar alla har dom utom vi wink.gif !den som planterar en Häck i gränsen ska också klippa , grannen har ingen som helst skyldighet att klippa den häcken som han inte planterat . Kanske det är din häck och din granne tyckte du inte skötte den,ta reda på hur det ligger till med gränsen.Baka en sockerkaka gå in till din granne och försök reda ut begreppen med honom under trevliga former.Inte vill vi här klippa en häck som inte är vår och som vi inte satt !din granne kanske tycker lika dant !Att ha en bra relation till sina grannar är guld värt smile.gif
Aqvakul
Att den ena grannen sätter en häck i tomtgränsen bäddar för problem, inte minst vid ett ägarbyte. Antingen sätter man häcken gemensamt eller så sätter man själv en häck så långt in på sin egen tomt att den inte inkräktar på grannens fastighet och så att det finns plats att klippa på båda sidor.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 06-07-2011, 04:59) *
Att den ena grannen sätter en häck i tomtgränsen bäddar för problem, inte minst vid ett ägarbyte. Antingen sätter man häcken gemensamt eller så sätter man själv en häck så långt in på sin egen tomt att den inte inkräktar på grannens fastighet och så att det finns plats att klippa på båda sidor.

tummenupp.gif Jag är dock förvånad att kommunikationen grannar emellan verkar så dålig på en del håll.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 06-07-2011, 08:33) *
tummenupp.gif Jag är dock förvånad att kommunikationen grannar emellan verkar så dålig på en del håll.

Osämjan har nog sällan sin grund i häcken utan börjar någon annanstans. Men visst, bra kommunikation fixar det mesta..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon